Beide bedrijven maakten de intentie hiervoor donderdagochtend bekend. 40 banen bij het grondpersoneel van Thomas Cook Airlines Belgium (TCAB) gaan verloren. Intussen werd de procedure voor collectief ontslag opgestart.

De 160 piloten en cabinemedewerkers, alle slots en twee vliegtuigen van Thomas Cook Airlines Belgium gaan over naar Brussels Airlines als de overeenkomst wordt bevestigd. De overige drie vliegtuigen van TCAB worden in dat geval opgenomen in de Thomas Cook Group.

Binnen het overnameproject zou Brussels Airlines het grootste deel van de Thomas Cook-klanten vervoeren en hen een ruimere keuze bieden aan bestemmingen, vluchten en vertrekdagen.

Beide ondernemingen hebben het plan om de komende drie jaar samen nieuwe langeafstandsvluchten aan te bieden naar vakantiebestemmingen in Noord-Amerika, de Caraïben, Afrika en Azië, luidt het in een persbericht.

Door de aangekondigde overeenkomst zou Thomas Cook België vanaf november 2017 niet langer gebruikmaken van TCAB-vluchten.

De directie van Thomas Cook Airlines Belgium benadrukt in het persbericht dat het erop rekent dat het sociaal overleg dat werd opgestart met de vakorganisaties en werknemersvertegenwoordiging in een constructieve sfeer tot een goed einde wordt gebracht.

Reactie vakbonden

Hoewel de vakbonden al langer de indruk hadden dat het bij Thomas Cook Airlines Belgium niet goed liep, komt de klap van 40 ontslagen, waarvan nu sprake is, erg hard aan. "De teloorgang van de luchtvaartindustrie blijft aanhouden", aldus de vakbonden.

"Het gevoel leeft dat er niet genoeg is ingezet op commerciële opportuniteiten om dit drama te voorkomen. Voor een aantal mensen die het drama bij Sabena destijds hebben meegemaakt, is dit een nieuwe opdoffer", zegt Filip Lemberechts, vakbondssecretaris van de liberale ACLVB.

Bij de integratie van TCAB in Brussels Airlines kunnen 160 leden van cabin and crew, van het vliegend personeel overstappen naar Brussels Airlines, maar voor 40 mensen van het grondpersoneel is er geen oplossing. "Toch zullen we er alles aan doen om voor die mensen die het willen, een oplossing te zoeken", zegt Bjorn Vanden Eynde van ACV-Transcom.

"Ondertussen blijven nog twee grote Belgische luchtvaartmaatschappijen over: Brussels Airlines en Tui Airlines", stelt Kurt Callaerts, sectorverantwoordelijke van ACV-Transcom, vast. Volgens de vakbondsman mag BrusselsAirlines 'dat in de klauwen van de lowcostmaatschappij van Eurowings zit' nog reorganisaties verwachten. "Ook andere bedrijven op de luchthavens zullen hiervan gevolgen dragen. Het effect op de handling, vliegtuigonderhoud, catering, ... moet nog in details bekeken. Indirect zullen sowieso ook banen sneuvelen als gevolg hiervan", aldus Callaerts.