De vakbonden van Brussels Airlines trokken net voor het weekend aan de alarmbel. Lufthansa zou van zijn Belgische dochter een lagekostenmaatschappij willen maken, met vooral bestemmingen in Europa en misschien nog wat vakantieroutes. De woordvoerder van Lufthansa liet onmiddellijk weten dat daar geen sprake van is.
...

De vakbonden van Brussels Airlines trokken net voor het weekend aan de alarmbel. Lufthansa zou van zijn Belgische dochter een lagekostenmaatschappij willen maken, met vooral bestemmingen in Europa en misschien nog wat vakantieroutes. De woordvoerder van Lufthansa liet onmiddellijk weten dat daar geen sprake van is.Het scenario lijkt bovendien bijzonder onwaarschijnlijk. Het Duitse Lufthansa heeft een belang van 45 procent in Brussels Airlines, en kan dat optrekken naar 100 procent. Maar de Duitsers spelen nu al een prominente rol bij de Belgische maatschappij, met functies in het directiecomité, maar vooral met de opname in het strategisch rolmodel van Lufthansa. Brussels Airlines kreeg onder meer een kredietlijn van 100 miljoen euro uit Frankfurt. Daarnaast is er een gezamenlijk aankoopbeleid, voor bijvoorbeeld kerosine. Heel belangrijk, want in 2013, toen de kerosine nog torenhoog noteerde, betekende de brandstof meer dan een derde van de bedrijfskosten bij Brussels Airlines.Brussels Airlines is ook onderdeel van het strategisch netwerk van de Duitse luchtvaartmaatschappij. Vooral vanuit die optiek lijkt een krimpscenario zeer onwaarschijnlijk. Lufthansa heeft al twee volle dochters, vergelijkbaar met Brussels Airlines: Austrian Airlines en Swiss. De Oostenrijkers zijn goed in het Midden-Oosten en Oost-Europa, maar hebben daar nu problemen door de vele ellende in die regio's (vooral Oekraïne, Rusland en Syrië). Swiss, de opvolger van het failliete Swissair, teert op de intercontinentale verbindingen van de vele hoofdkantoren van multinationals in het rijke Zwitserland.En Brussels Airlines? "Het breekijzer tussen de luchthavens van Charles de Gaulle en Schiphol", oordeelt Eddy Van de Voorde, transporteconoom aan de universiteit van Antwerpen. "Lufthansa wil een belangrijke positie op de luchthaven van Brussel, waar Brussels Airlines de marktleider is. Bovendien is het Afrikaanse netwerk een onmisbare troef."De hemel klaarde in 2015 bovendien op voor Brussels Airlines. De onderneming is eindelijk weer winstgevend. Het financieel verslag van Lufthansa voor de eerste negen maanden van 2015 maakt melding van een nettowinst van 20 miljoen euro (na de eerste zes maanden stond er nog een nettoverlies van 4 miljoen euro in de boeken). Die nettowinst zal wellicht nog aandikken voor het volledige boekjaar, al verwachtte Lufthansa een verzwakking van de conjunctuur in het laatste kwartaal. Pas op 17 maart is dat zeker, dan maakt Lufthansa zijn jaarcijfers bekend.Brussels Airlines wil geen commentaar geven op het door Lufthansa gerapporteerde winstcijfer van 20 miljoen euro. Op 17 maart maakt ook de Belgische luchtvaartmaatschappij haar jaarcijfers bekend. Het zou de eerste nettowinst zijn sinds 2010. Brussels Airlines vervoerde vorig jaar 12 procent meer passagiers dan in 2014, namelijk 7,5 miljoen. Het deed daarmee beter dan de algemene luchtvaart. Volgens cijfers van de beroepsvereniging IATA groeide het aantal passagiers vorig jaar met 6,7 procent. Lufthansa als groep deed overigens slechter: +1,6 procent naar 108 miljoen.Toch blijven de winstcijfers heel precair. Lufthansa verwacht voor 2015 weliswaar de grootste bedrijfswinst uit zijn geschiedenis (na negen maanden stond de teller op 1,7 miljard euro). Maar dat is vooral het gevolg van wisselkoersverschillen (een zwakke euro versus een sterke dollar), en de daling van de kerosineprijs. In de eerste negen maanden betaalde Lufthansa 700 miljoen euro minder voor kerosine (4,5 miljard euro). Maar de gemiddelde prijs per ticket boerde verder achteruit (-4,4%).Lufthansa verwacht dat de kerosineprijzen nog twee jaar laag blijven. Toch moet de onderneming blijven besparen, want haar winstmarges worden in Europa aangevreten door de lagekostenmaatschappijen, en intercontinentaal door de zeer agressieve expansie van de carriers uit de Golfstaten en Turkije. Ook intern rommelt het, met geregeld stakingen. De Lufthansa-top wil besparingen doordrukken, want de kosten geraken maar niet onder controle. Ondanks de daling van de kerosineprijs, stegen de bedrijfskosten in de eerste negen maanden met bijna 8 procent, terwijl de omzet met slechts 7,4 procent klom.Brussels Airlines mag dan wel eindelijk winst maken, op veel geschenken uit Frankfurt moet het niet rekenen. De vinger zal er aanhoudend op de knip blijven. In die zin is er dus wel sprake van 'een lagekostenscenario'. En met die kleine nettowinst zullen er niet gauw dividenden vloeien. Eerst de overdragen verliezen afbouwen: bij de overkoepelende holding SN Airholding bijna een kwart miljard euro einde 2014.