De resultaten van Brussels Airlines waren donderdagochtend al bekendgemaakt door de Duitse moedergroep Lufthansa. Brussels Airlines vervoerde vorig jaar 2,4 miljoen passagiers, 77 procent minder dan in 2019, toen het er nog meer dan 10 miljoen waren. De omzet daalde met 72 procent tot 414 miljoen euro, en er was een operationeel verlies (ebit) van 332 miljoen euro (tegen -32 miljoen euro in 2019). Na een goed begin van 2020, hakte de coronacrisis er zwaar op in bij Brussels Airlines. Eind maart besloot de maatschappij al haar vluchten gedurende twaalf weken aan de grond te houden, op enkele repatriërings- en cargovluchten na. Op 15 juni werd er op lage capaciteit herstart. Over het hele jaar voerde Brussels Airlines zowat drie kwart minder vluchten uit dan in 2019. Wat de werknemers betreft, werd het herstructureringsplan Reboot versterkt en versneld, goed voor een inkrimping van de vloot met een kwart en een vijfde minder personeel. Er werd en wordt nog altijd zwaar beroep gedaan op tijdelijke werkloosheid, en er werden nieuwe cao's onderhandeld. De Belgische regering kende 290 miljoen euro steun toe, waarvan in december en februari telkens een deel werd opgenomen, en Lufthansa stak 170 miljoen euro in de Belgische dochter. De maatschappij verwacht dat ook 2021 moeilijk zal zijn, maar "we hebben goede hoop dat we een geleidelijke positieve trend zullen zien in de vraag zodra het vaccinatieprogramma op grotere schaal vordert en de reisbeperkingen geleidelijk worden opgeheven", zegt financieel directeur Nina Öwerdieck in een persbericht. Het zomerseizoen wordt heel belangrijk: Brussels Airlines kondigde onlangs aan dat het aantal bestemmingen de komende maanden zal verdrievoudigen. Koen Van Loo, afgevaardigd bestuurder van de Federale Participatie- en Investeringsmaatschappij (FPIM), zei eerder dat het zomerseizoen zal bepalen of Brussels Airlines extra staatssteun zal moeten vragen. De FPIM is het overheidsvehikel waarlangs de staatssteun passeert. (Belga)

De resultaten van Brussels Airlines waren donderdagochtend al bekendgemaakt door de Duitse moedergroep Lufthansa. Brussels Airlines vervoerde vorig jaar 2,4 miljoen passagiers, 77 procent minder dan in 2019, toen het er nog meer dan 10 miljoen waren. De omzet daalde met 72 procent tot 414 miljoen euro, en er was een operationeel verlies (ebit) van 332 miljoen euro (tegen -32 miljoen euro in 2019). Na een goed begin van 2020, hakte de coronacrisis er zwaar op in bij Brussels Airlines. Eind maart besloot de maatschappij al haar vluchten gedurende twaalf weken aan de grond te houden, op enkele repatriërings- en cargovluchten na. Op 15 juni werd er op lage capaciteit herstart. Over het hele jaar voerde Brussels Airlines zowat drie kwart minder vluchten uit dan in 2019. Wat de werknemers betreft, werd het herstructureringsplan Reboot versterkt en versneld, goed voor een inkrimping van de vloot met een kwart en een vijfde minder personeel. Er werd en wordt nog altijd zwaar beroep gedaan op tijdelijke werkloosheid, en er werden nieuwe cao's onderhandeld. De Belgische regering kende 290 miljoen euro steun toe, waarvan in december en februari telkens een deel werd opgenomen, en Lufthansa stak 170 miljoen euro in de Belgische dochter. De maatschappij verwacht dat ook 2021 moeilijk zal zijn, maar "we hebben goede hoop dat we een geleidelijke positieve trend zullen zien in de vraag zodra het vaccinatieprogramma op grotere schaal vordert en de reisbeperkingen geleidelijk worden opgeheven", zegt financieel directeur Nina Öwerdieck in een persbericht. Het zomerseizoen wordt heel belangrijk: Brussels Airlines kondigde onlangs aan dat het aantal bestemmingen de komende maanden zal verdrievoudigen. Koen Van Loo, afgevaardigd bestuurder van de Federale Participatie- en Investeringsmaatschappij (FPIM), zei eerder dat het zomerseizoen zal bepalen of Brussels Airlines extra staatssteun zal moeten vragen. De FPIM is het overheidsvehikel waarlangs de staatssteun passeert. (Belga)