De persconferentie met de jaarresultaten stond grotendeels in het teken van de terreur van 22 maart vorig jaar. "Die voormiddag hadden we nog een vergadering van het directiecomité gepland, waarin we onze winstcijfers voor 2016 opwaarts zouden herzien", meldde CEO Bernard Gustin. "En dan gebeurde die aanslag. Zestig van onze medewerkers werden rechtstreeks getroffen."
...

De persconferentie met de jaarresultaten stond grotendeels in het teken van de terreur van 22 maart vorig jaar. "Die voormiddag hadden we nog een vergadering van het directiecomité gepland, waarin we onze winstcijfers voor 2016 opwaarts zouden herzien", meldde CEO Bernard Gustin. "En dan gebeurde die aanslag. Zestig van onze medewerkers werden rechtstreeks getroffen."Brussels Airlines begroot de impact van de terreur voor 2016 op 105 miljoen euro. De luchthaven bleef twaalf dagen dicht. Daarna volgde een lange periode van onderbenutting van de capaciteit. Tot in april werd slechts 42 procent van de voorziene vluchten effectief afgehandeld. Alles samen goed voor een verlies van 400.000 passagiers. "En de naweeën blijven tot vandaag duren", zegt de CEO. "De Belgen reizen opnieuw. Maar buitenlanders naar België lokken blijft moeilijk, want we leven nog altijd onder terreurniveau 3." Dat zet onder meer internationale bedrijven aan tot extra voorzichtigheid.Toch zet Brussels Airlines zijn groeistrategie voort. "Na de aanslagen hadden we in onze schulp kunnen kruipen, maar dat hebben we niet gedaan. De vloot is uitgebreid met twee nieuwe vliegtuigen voor de lange afstand. We vliegen naar Mumbai en Toronto."Brussels Airlines haalde vorig jaar bijna stabiele bedrijfsopbrengsten: 1,27 miljard euro, tegenover 1,28 miljard euro in 2015. De nettowinst bedroeg 15 miljoen euro (na een winstuitkering van 2,5 miljoen euro aan het personeel). Zonder een gerecupereerd bedrag voor schadeverzekering tegen de terreur was er een nettoverlies. 17 miljoen euro is al effectief geïnd en 29 miljoen euro nog eens geboekt in 2016. In totaal onderhandelt de luchtvaartmaatschappij over een bedrag van 105 miljoen euro met de verzekeraars.Voor het volledige boekjaar steeg het aantal passagiers met 3,2 procent naar 7,7 miljoen, maar de omzet daalde dus lichtjes. Vooral in Europa is de concurrentie zeer hevig. "Er is een enorme, ongeziene prijsdruk", vindt Bernard Gustin. "Lagekostenmaatschappijen beconcurreren ons op 60 procent van onze Europese bestemmingen. De gemiddelde opbrengst per ticket in Europa zakte met 8 procent. En toch konden we winst maken in Europa en ons marktaandeel doen groeien."Sinds midden december is Brussels Airlines een volle dochter van het Duitse Lufthansa. In het jongste jaarverslag plaatst de Duitse onderneming Brussels Airlines bij Eurowings. Dat is het filiaal voor rechtstreekse vluchten. Daarnaast is er een filiaal voor 'netwerk-luchtvaartmaatschappijen', waaronder Lufthansa, Austrian Airlines en Swiss vallen. Toch denkt CFO Jan De Raeymaeker niet dat dit het einde is voor de uitbreidingsplannen van Brussels Airlines. "Brussels Airlines combineert netwerk- en rechtstreekse vluchten. Ik zie dat ook Eurowings in die richting evolueert. Bij een derde van de vluchten bij Eurowings maken passagiers een overstap. Het klopt dat de focus ligt op rechtstreekse verbindingen. Maar er is ook een evolutie naar vluchten met overstappende passagiers."CEO Bernard Gustin gelooft volop in de integratie in Lufthansa. "Zo kunnen we nog beter doen. In de groep kunnen we onze ambities waarmaken. De integratie in Eurowings is ook een ongelooflijke kans voor de ontwikkeling van de luchthaven van Zaventem. We blijven intercontinentaal vliegen. Als wij niet naar New York vliegen, zal een andere luchtvaartmaatschappij het doen. Passagiers in Zaventem gaan dat echt niet doen via een overstap in Frankfurt."Brussels Airlines investeerde vorig jaar 26 miljoen euro, vooral in de vlootvernieuwing. Dit jaar wordt 27 miljoen euro geïnvesteerd. Eind dit jaar zal de vloot volledig bestaan uit Airbus-toestellen. Dat bespaart en vergroot de productiviteit. "Vorig jaar bleven onze kosten stabiel", becijfert CFO Jan De Raeymaeker. "De jaren voordien hebben we onze onkosten kunnen drukken. Die oefening moeten we opnieuw doen, want we maken wel winst, maar die volstaat niet voor ons aan te houden investeringstempo."Kosten besparen is niet zo vanzelfsprekend in België, met zijn automatische index. "Begin dit jaar steeg onze loonmassa met 10 miljoen euro door de indexaanpassing. Probeer zo maar eens te besparen", stelt CEO Bernard Gustin.