Brouwerij Palm boekt verlies

© belga
Wolfgang Riepl
Wolfgang Riepl redacteur bij Trends

De brouwerij achter het gelijknamige merk Palm en het merk Rodenbach boekte vorig jaar een bedrijfsverlies van 2,85 miljoen euro. De warme zomer van 2013 zou beterschap in het volume moeten brengen.

De brouwerij achter het gelijknamige merk Palm en het merk Rodenbach boekte vorig jaar een bedrijfsverlies van 2,85 miljoen euro. De warme zomer van 2013 zou beterschap in het volume moeten brengen.

Brouwerij Palm heeft het al jaren moeilijk op de eigen Belgische markt. In 2012 werd een omzet geboekt van 56,1 miljoen euro, bij een bedrijfsverlies van 2,85 miljoen euro. Vooral de stijging van de grondstoffenprijzen leidde tot de gestegen bedrijfskosten, bij een licht dalende omzet (- 0,7 procent). Eerder klaagde ook al Brouwerij Haacht dat de hogere bierprijzen de stijgende grondstoffenprijzen niet compenseerden.

Bij Brouwerij Palm – van brouwersfamilie Toye – gaat de stijging van de bedrijfskosten bovendien gepaard met een dalende omzet. Zo werd in 2005 nog een omzet behaald van 59,4 miljoen euro, bij een bedrijfswinst van 3,5 miljoen euro.

En toch had de brouwerij de bui zien aankomen. Vorig jaar werd omgeschakeld van flesjes van 33 naar 25 centiliter. Dat vergde een eenmalige investering in marketing en verkoop, en leidde bovendien tot een ingecalculeerd volumeverlies. De brouwer is ervan overtuigd dat hij met de kleinere flesjes de volgende jaren opnieuw kan aansluiten bij de jongere generaties.

Toch waarschuwt Palm voor de Belgische biermarkt. Die staat onder druk. De grote pilsbrouwers vestigen een steeds grotere aandacht op de eigen merken in de horeca. Bovendien is er het rookverbod in horeca.

Export als troef

De flesjes van 25 centiliter worden nu ook in Nederland geïntroduceerd, de tweede grootste markt voor Brouwerij Palm. De brouwer uit Steenhuffel wil dat de export, vorig jaar 15 procent, in 2015 klimt naar 25 procent. Vorig jaar werd onder meer een verkoopkantoor in Italië geopend. Brouwerij Palm is ook bedrijvig met innovaties, zeker in het luxe-segment.

En ook de huidige hete zomer speelt wellicht in het voordeel van de brouwer. De bierconsumptie in 2013 zal wellicht hoger uitvallen dan in 2012, ondanks het slechte voorjaar. In 2012 daalde het segment van de ‘dorstlessende bieren’ (met witbier en amberbier, waartoe Palm behoort) met bijna 15 procent, tot een consumptie van 335.621 hectoliter (circa vier procent van de Belgische consumptie van 8,2 miljoen hectoliter).

Een onderzoek van de Belgische Brouwersvereniging – dat dateert van juni 1999 – benadrukt het belang van een goede zomer voor de bierconsumptie, wat zeker het geval is voor de dorstlessende bieren. De maanden mei tot en met augustus zijn goed voor 37 procent van de jaarlijkse bierconsumptie. Augustus is de topmaand met ruim 1 miljoen hectoliter consumptie. Of bijna de helft meer (43 procent) dan in januari, met 700.000 hectoliter.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content