De 935 miljoen euro heffingen komen overeen met een gemiddeld Brits invoerrecht van 5 procent. Voertuigen zijn goed voor ruim één vijfde (21 procent) van onze uitvoer. Zij zijn het zwaarst getroffen: liefst 34 procent van alle Britse invoerrechten (315 miljoen euro). Voor onze meest uitgevoerde personen- en vrachtwagens zou het Britse invoerrecht 10 procent bedragen. De impact op onze chemische en farmaceutische industrie (18 procent van onze uitvoer naar het VK) zou naar schatting jaarlijks 47 miljoen euro bedragen.

Net zoals de EU heft het VK hoge invoerrechten op buitenlandse landbouwproducten. Hierdoor torst de primaire sector 41 procent van alle Britse invoerrechten. Aardappelproducten zijn hierbij voor ons land het belangrijkste.

De Britse regering publiceerde in mei een nieuwe lijst met douane­tarieven die bij een harde brexit in voege treden. Die tarieven vallen nadeliger uit voor belangrijke exportproducten die vanuit ons land vertrekken.

De 935 miljoen euro heffingen komen overeen met een gemiddeld Brits invoerrecht van 5 procent. Voertuigen zijn goed voor ruim één vijfde (21 procent) van onze uitvoer. Zij zijn het zwaarst getroffen: liefst 34 procent van alle Britse invoerrechten (315 miljoen euro). Voor onze meest uitgevoerde personen- en vrachtwagens zou het Britse invoerrecht 10 procent bedragen. De impact op onze chemische en farmaceutische industrie (18 procent van onze uitvoer naar het VK) zou naar schatting jaarlijks 47 miljoen euro bedragen. Net zoals de EU heft het VK hoge invoerrechten op buitenlandse landbouwproducten. Hierdoor torst de primaire sector 41 procent van alle Britse invoerrechten. Aardappelproducten zijn hierbij voor ons land het belangrijkste. De Britse regering publiceerde in mei een nieuwe lijst met douane­tarieven die bij een harde brexit in voege treden. Die tarieven vallen nadeliger uit voor belangrijke exportproducten die vanuit ons land vertrekken.