Toen hij zich vier jaar geleden op de markt van de stadsparkings waagde, kon de Brusselse start-up BePark nauwelijks vermoeden dat hij ooit een vastgoedgigant als Bouygues zou kunnen overtuigen met zijn oplossing om onder meer de parkeerterreinen van bedrijven en grootwarenhuizen meer rendabel te maken. En toch, de vastgoedtak van de Franse groep (omzet 2,7 miljard euro) heeft zopas een aandeel genomen in het kapitaal van BePark.

De slagkracht en de geloofwaardigheid die Bouygues aandraagt, laten BePark toe om over de Belgische grenzen te kijken, waar de onderneming nu al een honderdtal parkeerterreinen met 10 tot 500 plaatsen beheert. "Dankzij die kapitaalinjectie kunnen we in Frankrijk uitbreiden. We zijn reeds aanwezig in Parijs en we mikken op drie tot zes bijkomende steden tegen 2016. Op termijn willen we beschouwd worden als een organisator van smart parking op Europees niveau", zegt Julien Vandeleene, oprichter en medezaakvoerder van BePark.

Ondanks de reële vraag, gezien de verzadiging van de openbare parkeerplaatsen in de grote steden, volgde BePark een kronkelig parcours. "We moesten afstand nemen van ons imago van kleine 'partiële' beheerder van parkeerplaatsen. We mochten ons niet eindeloos tevreden stellen met gedeelten van parkings en parkeren tijdens de avonduren."

O.S.