Bol.com en Albert Heijn België zijn succesnummers van Ahold

© Pat Verbruggen
Stijn Fockedey
Stijn Fockedey Hoofdredacteur a.i.

De Nederlandse grootgrutter Ahold vaart wel bij de groeiende populariteit van webwinkelen. In 2012 nam het bol.com over. In de eindejaarsperiode noteerde de grootste Nederlandse webwinkel pieken van zeven bestellingen per seconde.

In één dag werden tot 200.000 pakjes verzonden. Uit de jongste kwartaalresultaten blijkt dat het succes van bol.com de zwakke prestatie van Albert Heijn op de moeilijke Nederlandse markt goedmaakt.

Ahold was van in het begin ook erg duidelijk dat België de tweede thuismarkt van bol.com moest worden. Een jaar geleden kwam Jan Huysmans over van elektroretailer Vandenborre om bol.com België te leiden. “E-commerce is vorig jaar met een kwart gegroeid in België, maar wij zijn vele keren sterker gegroeid. Het publiek is ook veranderd. Het zijn niet meer de early adopters. De sterkste groei kwam van de oudere klanten. Die beginnen de voordelen van online shoppen te ontdekken.”

“De klantentevredenheid is in België ook hoger dan in Nederland. Belgen zijn bijvoorbeeld aangenaam verrast dat bestellingen voor 23 uur de dag erop al geleverd zijn. In Nederland kijkt niemand daar nog van op. Oorspronkelijk was bol.com gericht op boeken, films en ander entertainment. Ondertussen is het een winkel die alles heeft. Sinds 2010 zijn er negen categorieën bijgekomen, waaronder dier en tuin, sport en vrije tijd. Die groeien sterk. Je zou het niet verwachten, maar er is er een grote vraag om ook via het internet hamers te kopen (lacht).”

“Dat ruime aanbod in non-food spelen we ook via de Albert Heijn-supermarkten uit. Er zijn gemeenschappelijke folders en in alle nieuwe winkels zijn er afhaalpunten van bol.com. In België zijn er al een zestiental. Daarmee willen we niet zozeer een ander publiek aantrekken, het is een extra service zodat de klant zijn bestellingen kan afhalen en daarna nog boodschappen doen.”

Rode Duivels

Over de Belgische Albert Heijn-winkels is Ahold al even tevreden. Verantwoordelijke Corné Mulders houdt vast aan de doelstelling van vijftig winkels in 2016. “We hebben er het volste vertrouwen in dat het lukt, er zijn nu 19 winkels. Het afgelopen jaar zijn er 10 winkels bijgekomen, dat tempo is vol te houden. Eigenlijk zitten we nog altijd in de opstartfase. De opstartkosten wegen voorlopig op de rendabiliteit van de Belgische activiteiten. Alle winkels zijn winstgevend en de volumes groeien, het is dus een kwestie van tijd.” In Nederland pakt Albert Heijn traditioneel uit met acties tijdens het WK Voetbal. Die zijn vaak ook een commercieel succes. Gebeurt dat ook in België? Mulders: “We bereiden ook acties over de Rode Duivels voor.”

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content