Wolfgang Riepl

‘Boeren moeten op zoek naar marketingverhaal’

Wolfgang Riepl redacteur bij Trends

De melkveehouders moeten commerciëler worden, en meer producten met toegevoegde waarde leveren, oordeelt Trends-redacteur Wolfgang Riepl.

Varkensvlees en melk zijn laag geprijsd. Boze boeren blokkeren verkeersaders, en willen op die manier de consument sensibiliseren.

De boeren vragen meer geld voor hun waar. Een terechte bekommernis? Misschien. Hebt u de melkveehouders horen klagen en zeuren de voorbije twee jaar? Nee, want onder meer door de consumptieaantrekkingskracht van China scheerden de melkprijzen hoge toppen.

Vandaag sputtert de Chinese vraag, en ook de Russische boycot op landbouwproducten duwt de prijzen omlaag. China is nochtans een uitstekende wegwijzer. Almaar meer Belgische melkproducenten trekken richting Azië, want daar vinden ze Europees landbouwwaar zeer kwalitatief.

De grootste melkcoöperatie van het land, Milcobel, speelde gretig in op die Chinese honger. Ook andere makers van melk en afgeleide producten investeerden volop in uitbreiding, want ze zijn enthousiast over die nieuwe kansen.

‘Boeren moeten op zoek naar marketingverhaal’

Het is mooi dat melkveehouders die kansen zien en grijpen. Ze kunnen de Belgische consument niet verwijten dat hij te weinig wil betalen voor een liter melk. Melk is melk: wie speurt naar het onderscheid in het gamma van de diverse producenten kan evengoed de naald in de hooiberg zoeken. Of de melkveehouders dat nu leuk vinden of niet: ze moeten commerciëler worden, en meer producten met toegevoegde waarde leveren.

Ze kunnen inspiratie halen bij de brouwers. Is Stella Artois zomaar een pils? Nee. Achter het bier zit een verhaal van Belgisch erfgoed en ultieme drankbeleving. Nochtans blijkt uit blinde testproeven dat consumenten nauwelijks het verschil smaken tussen de pilsmerken. Maar de kracht van dat verhaal maakt dat Stella Artois veel duurder is dan een andere pils, die er in blinde testen misschien beter uitkomt.

Moeten boeren marketeers worden? Voor de individuele boer wordt dat ongetwijfeld een te moeilijke klus. Maar een coöperatie als Milcobel wijst de weg. De onderneming voegt almaar meer toegevoegde waarde toe aan de melk die haar melkveehouders aanleveren. Die gezamenlijke slagkracht, gecombineerd met meer merkonderbouwing, kan boeren hogere prijzen opleveren.

Consumenten laten zich heus wel strikken door goed onderbouwde verhalen over erfgoed, streekproducten, voedselkwaliteit of gezondheid. De Belgische boeren hebben alles in huis om daarop in te spelen.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content