De Amerikaanse vliegtuigbouwer Boeing heeft geprobeerd belangrijke informatie achter te houden die mogelijk heeft geleid tot de crashes van twee Boeing 737 MAX-toestellen. Tot deze conclusie komt een commissie van de Senaat van het Amerikaanse parlement.

Tijdens het proces om de 737 MAX opnieuw goed te keuren heeft Boeing op ongepaste wijze invloed gehad op testpiloten, concludeert de commissie verder. De senatoren halen om dezelfde redenen ook uit naar de Amerikaanse overheidsorganisatie voor de burgerluchtvaart, de Federal Aviation Administration (FAA).

De FAA maakte onlangs een einde aan het vliegverbod voor de 737 MAX. De organisatie acht het toestel weer veilig met onder meer aanpassingen van de software en extra training voor de piloten. Na de rampen met de 737 MAX bij Indonesië in 2018 en in Ethiopië vorig jaar moest het toestel uit veiligheidsoverwegingen anderhalf jaar aan de grond blijven.

De Amerikaanse vliegtuigbouwer Boeing heeft geprobeerd belangrijke informatie achter te houden die mogelijk heeft geleid tot de crashes van twee Boeing 737 MAX-toestellen. Tot deze conclusie komt een commissie van de Senaat van het Amerikaanse parlement. Tijdens het proces om de 737 MAX opnieuw goed te keuren heeft Boeing op ongepaste wijze invloed gehad op testpiloten, concludeert de commissie verder. De senatoren halen om dezelfde redenen ook uit naar de Amerikaanse overheidsorganisatie voor de burgerluchtvaart, de Federal Aviation Administration (FAA). De FAA maakte onlangs een einde aan het vliegverbod voor de 737 MAX. De organisatie acht het toestel weer veilig met onder meer aanpassingen van de software en extra training voor de piloten. Na de rampen met de 737 MAX bij Indonesië in 2018 en in Ethiopië vorig jaar moest het toestel uit veiligheidsoverwegingen anderhalf jaar aan de grond blijven.