Alleen al in het vierde trimester zette Google 75,33 miljard dollar om. De winst kwam uit op 20,64 miljard dollar. "Onze kwartaalinkomsten, die op jaarbasis met 32 procent stegen, weerspiegelen de solide uitgaven voor advertenties in alle formats en de sterke online aanwezigheid van de consument, evenals de aanzienlijke groei van de inkomsten voor Google Cloud", lichtte financieel directeur Ruth Porat van moederbedrijf Alphabet toe. De totale omzet kwam over heel 2021 uit op bijna 258 miljard dollar, een toename met 41 procent. Daarvan bleef dus 76 miljard dollar winst over, terwijl de Amerikaanse multinational het een jaar eerder nog met zo'n 40 miljard moest stellen. Google, wereldleider in online advertenties, had het bij het begin van de coronapandemie wat moeilijker gehad omdat sommige adverteerders, zoals de reissector, hun campagnes en promoties in de koelkast hadden gestopt. Maar de opeenvolgende lockdowns en de snelle opmars van digitale leefgewoontes hebben Google en andere techreuzen als Apple, Meta, Amazon en Microsoft uiteindelijk geen windeieren gelegd. Telewerk en online winkelen hebben ervoor gezorgd dat de zoekmachine van Google en YouTube immer meer merken aantrekken die de consument op de voet willen volgen. In totaal haalde Google in het laatste kwartaal van vorig jaar meer dan 61 miljard dollar aan advertentie-inkomsten binnen, hoofdzakelijk via de zoekmachine en het videoplatform. (Belga)

Alleen al in het vierde trimester zette Google 75,33 miljard dollar om. De winst kwam uit op 20,64 miljard dollar. "Onze kwartaalinkomsten, die op jaarbasis met 32 procent stegen, weerspiegelen de solide uitgaven voor advertenties in alle formats en de sterke online aanwezigheid van de consument, evenals de aanzienlijke groei van de inkomsten voor Google Cloud", lichtte financieel directeur Ruth Porat van moederbedrijf Alphabet toe. De totale omzet kwam over heel 2021 uit op bijna 258 miljard dollar, een toename met 41 procent. Daarvan bleef dus 76 miljard dollar winst over, terwijl de Amerikaanse multinational het een jaar eerder nog met zo'n 40 miljard moest stellen. Google, wereldleider in online advertenties, had het bij het begin van de coronapandemie wat moeilijker gehad omdat sommige adverteerders, zoals de reissector, hun campagnes en promoties in de koelkast hadden gestopt. Maar de opeenvolgende lockdowns en de snelle opmars van digitale leefgewoontes hebben Google en andere techreuzen als Apple, Meta, Amazon en Microsoft uiteindelijk geen windeieren gelegd. Telewerk en online winkelen hebben ervoor gezorgd dat de zoekmachine van Google en YouTube immer meer merken aantrekken die de consument op de voet willen volgen. In totaal haalde Google in het laatste kwartaal van vorig jaar meer dan 61 miljard dollar aan advertentie-inkomsten binnen, hoofdzakelijk via de zoekmachine en het videoplatform. (Belga)