In de publireportage betoogt AB InBev dat het achterhaald is om te denken dat bier een typische mannendrank is. "Meer en meer vrouwen genieten van een schuimkraag. En gelijk hebben ze. Een biertje is namelijk liever voor je lijn dan een glas wijn", klinkt het met een calorieënvergelijking. Bierdrinkende vrouwen zouden ook "cool, vlot in omgang en altijd goed gezelschap" zijn.

Voorts worden vijf redenen opgelijst waarom een bierdrinkende vrouw volgens AB InBev de 'allerbeste partner' is: 1. 'Er is altijd bier in huis'. 2. 'Ze begrijpt het als hij een pintje wil gaan drinken'. 3. Haar lief (partner) hoeft niet te doen alsof hij iets van wijn kent. 4. Ze heeft geen glas nodig. 5. Ze is altijd goed gezelschap.

Overmatige alcoholcomsumptie en genderstereotypering

Een klager trok naar de reclamewaakhond JEP omdat hij delen van de tekst denigrerend vindt, alsook omdat de vrouw 'wordt teruggekatapulteerd naar de jaren vijftig'. Voorts vindt de klager dat de reclame onverantwoord is vanwege de gevolgen van overmatige alcoholconsumptie.

Met dat laatste aspect gaat de JEP in haar beslissing niet akkoord. "Met betrekking tot de verantwoordelijkheidszin van de adverteerder inzake alcoholconsumptie is de Jury van mening dat de reclame niet aanzet tot onverantwoordelijke of overmatige consumptie noch dit aanmoedigt", luidt het.

De Jury heeft wel bezwaar tegen de genderstereotypering: "De Jury is van mening dat de door de adverteerder gehanteerde toespeling riskeren letterlijk opgevat te zullen worden. Zij is ook van mening dat dergelijke bewoordingen en dergelijk gebruik van clichématige beweringen in de publireportage van aard zijn om vrouwen te kleineren."

De toezichthouder vraagt in zijn beslissing om de reclame aan te passen of stop te zetten. (Belga/BO)

In de publireportage betoogt AB InBev dat het achterhaald is om te denken dat bier een typische mannendrank is. "Meer en meer vrouwen genieten van een schuimkraag. En gelijk hebben ze. Een biertje is namelijk liever voor je lijn dan een glas wijn", klinkt het met een calorieënvergelijking. Bierdrinkende vrouwen zouden ook "cool, vlot in omgang en altijd goed gezelschap" zijn. Voorts worden vijf redenen opgelijst waarom een bierdrinkende vrouw volgens AB InBev de 'allerbeste partner' is: 1. 'Er is altijd bier in huis'. 2. 'Ze begrijpt het als hij een pintje wil gaan drinken'. 3. Haar lief (partner) hoeft niet te doen alsof hij iets van wijn kent. 4. Ze heeft geen glas nodig. 5. Ze is altijd goed gezelschap. Een klager trok naar de reclamewaakhond JEP omdat hij delen van de tekst denigrerend vindt, alsook omdat de vrouw 'wordt teruggekatapulteerd naar de jaren vijftig'. Voorts vindt de klager dat de reclame onverantwoord is vanwege de gevolgen van overmatige alcoholconsumptie. Met dat laatste aspect gaat de JEP in haar beslissing niet akkoord. "Met betrekking tot de verantwoordelijkheidszin van de adverteerder inzake alcoholconsumptie is de Jury van mening dat de reclame niet aanzet tot onverantwoordelijke of overmatige consumptie noch dit aanmoedigt", luidt het.De Jury heeft wel bezwaar tegen de genderstereotypering: "De Jury is van mening dat de door de adverteerder gehanteerde toespeling riskeren letterlijk opgevat te zullen worden. Zij is ook van mening dat dergelijke bewoordingen en dergelijk gebruik van clichématige beweringen in de publireportage van aard zijn om vrouwen te kleineren." De toezichthouder vraagt in zijn beslissing om de reclame aan te passen of stop te zetten. (Belga/BO)