Vorig jaar lag de verkoop van Belgische winkelketens lager dan in het crisisjaar 2008, terwijl de koopkracht van de Belgen er 1,5 procent op vooruitging. Maar de omzetten van de retailers in onze buurlanden stegen wel, zowel fysiek als online, mede door de betere conjunctuur. In België zagen vooral de kleding- en de voedingverkoop (supermarkten) hun omzet de voorbije kwartalen dalen. Het fenomeen heeft volgens Dominique Michel, CEO van Comeos, grotendeels te maken met de onderontwikkelde e-commerce in ons land. "Nederlandse webshops eten ons de kaas van het brood. Jaren geleden al hebben ze volop .be- domeinnamen gekocht. Dat voelen we nu." Ook retailspecialist Gino Van Ossel en ondernemers uit de sector geven de achterstand tegenover Nederland en Duitsland toe. (Belga)

Vorig jaar lag de verkoop van Belgische winkelketens lager dan in het crisisjaar 2008, terwijl de koopkracht van de Belgen er 1,5 procent op vooruitging. Maar de omzetten van de retailers in onze buurlanden stegen wel, zowel fysiek als online, mede door de betere conjunctuur. In België zagen vooral de kleding- en de voedingverkoop (supermarkten) hun omzet de voorbije kwartalen dalen. Het fenomeen heeft volgens Dominique Michel, CEO van Comeos, grotendeels te maken met de onderontwikkelde e-commerce in ons land. "Nederlandse webshops eten ons de kaas van het brood. Jaren geleden al hebben ze volop .be- domeinnamen gekocht. Dat voelen we nu." Ook retailspecialist Gino Van Ossel en ondernemers uit de sector geven de achterstand tegenover Nederland en Duitsland toe. (Belga)