Belgische biermarkt leeft eventjes op

© belga

De Belgische biermarkt mag dan met 1,6 procent zijn gegroeid, maar dat is amper meer dan een opwaartse hik in een aanhoudend neerwaartse trend.

Bijna 8,6 miljoen hectoliter bier consumeerden de Belgen vorig jaar, na de 8,44 miljoen hectoliter in 2010. Er vloeide dus 134.000 hectoliter meer bier in de Belgische kelen. Kunnen we van een trendbreuk spreken? Daarvoor is het echt wel te vroeg. Want ook in 1999 en 2003 ging de Belgische biermarkt erop vooruit. Maar de grote lijn op lange termijn is: achteruit en nog eens achteruit. In 1994 bedroeg de binnenlandse consumptie nog 10,7 miljoen hectoliter. Einde vorig jaar dus 8,6 miljoen hectoliter. Een daling met 2,1 miljoen hectoliter.

2010 was bovendien een bijzonder slecht jaar, met een algemene marktdaling van 2,8 procent. Het volume daalde toen met 244.000 hectoliter. En die daling is voor het grootste deel het gevolg van de dalende volumes bij marktleider AB InBev (240.000 hectoliter). De marktleider – met 56,3 procent – kende een slecht 2010. De staking in januari, tegen de afdankingen in België, speelde daarbij een belangrijke rol.

In 2011 was er geen wekenlange staking. En dus gingen de volumes opnieuw omhoog. De markt groeide met 1,6 procent. Ook AB InBev ging met dat cijfer vooruit. Vooral het eerste halfjaar was bijzonder goed met een groei van 5 procent, met dank aan het mooie weer. De natte en koude zomer was de spelbreker in het tweede halfjaar. AB InBev kon het jaar nog goedmaken via een slotoffensief in volume. In het vierde kwartaal groeide Jupiler, goed voor 73 procent van het AB InBev-volume in België, met 8,2 procent. Toegegeven: het vierde kwartaal van 2010 was slecht, door een bijzonder koude december. Toch wijst dit slotoffensief op geen al te goed bierjaar 2011.

Van een trendbreuk is dan ook geen sprake. De langetermijntrend van een dalende consumptie blijft intact. Alken-Maes zag het voorbije jaar zijn volumes dalen.

Maar zeker voor de omzet was 2011 een goed jaar voor AB InBev in België. Die was in 2010, met de dalende volumes, gezakt naar 674 miljoen euro. In het voorbije boekjaar sprong de omzet met bijna 11 procent naar 748 miljoen euro. Een beduidende hogere klim dus dan de volumeklim, al bevat dit getal ook het effect van wisselkoersschommelingen door de omrekening van Amerikaanse dollar naar euro.

Wolfgang Riepl

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content