Met een volume van 7,69 miljoen hectoliter in 2016 zakte de Belgische bierconsumptie vorig jaar met 262.000 hectoliter. De daling is niet meteen verrassend, want ze houdt al decennia aan. Gemiddeld neemt de bierconsumptie af met 1,4 procent per jaar. In 1996 dronken de Belgen nog 10,3 miljoen hectoliter gerstenat.
...

Met een volume van 7,69 miljoen hectoliter in 2016 zakte de Belgische bierconsumptie vorig jaar met 262.000 hectoliter. De daling is niet meteen verrassend, want ze houdt al decennia aan. Gemiddeld neemt de bierconsumptie af met 1,4 procent per jaar. In 1996 dronken de Belgen nog 10,3 miljoen hectoliter gerstenat.Alle biercategorieën gingen er vorig jaar op achteruit, behalve de degustatiebieren. Dat zijn regionale speciaalbieren, stout, pale ale en de zware blonde bieren. Bieren zoals Cornet (Brouwerij Palm), Duvel en Karmeliet (vorig jaar gekocht door marktleider AB InBev) doen het goed.De dalende trend op de Belgische biermarkt is dus structureel. Soms kan een heel goede zomer, gekoppeld aan een voetbaltornooi, die daling even doen stoppen. Vorig jaar was er het Europees kampioenschap voetbal, maar dat ging gepaard met een kletsnatte maand juni. De biersponsor van het Belgische nationale elftal, AB InBev met het leidende pilsbier Jupiler, maakte vorige zomer een gigantische promotie rond dat toernooi, maar het mocht niet baten.Waardoor daalt de Belgische bierconsumptie? Er zijn diverse oorzaken. Eén: de vergrijzing, want bierconsumptie piekt tussen 18 en 34 jaar. Belgen boven die leeftijdsgroep drinken wel meer speciaalbieren. Dat verklaart mee de groei van de degustatiebieren, maar de volumes van die doorgaans sterkere bieren zijn lager dan die van pils. Twee: het rookverbod remt het cafébezoek af. De horeca verliest meer biervolumeverkoop dan de winkels. Vorig jaar gebeurde 56 procent van de Belgische bierverkoop via de winkels, en 44 procent via de horeca. Drie: de strengere alcoholcontroles op de weg. Vier: de invoering van de witte kassa. Die zal volgens Brouwerij Haacht, het nummer drie op de Belgische pilsmarkt, het aantal horecazaken de volgende jaren "sterk doen verminderen".Brouwerij Haacht zag vorig jaar dus ook af in eigen land. Maar het jaarverslag 2016 is positiever voor het eerste kwartaal van 2017, dat beter was dan het eerste kwartaal van 2016. "De daling in het Belgische horecasegment is aanzienlijk minder uitgesproken." Brouwerij Haacht zag vorig jaar zijn export bovendien fors groeien. In Nederland steeg de biervolumeverkoop met 17 procent, in Frankrijk met 12 procent.Export blijft groeienDoor de succesvolle export is de Belgische biermarkt toch springlevend. Die uitvoer ging vorig jaar alweer met ruim 8 procent vooruit, tot meer dan 14 miljoen hectoliter. Dat maakt ook dat de 224 Belgische brouwerijen behoorlijk investeren: vorig jaar was dat 250 miljoen euro.Het belangrijkste exportland blijft Frankrijk, met bijna 4 miljoen hectoliter. Daarna komt Nederland, met 2,3 miljoen hectoliter. De Europese Unie is goed voor twee derde van de Belgische uitvoer. Die naar de andere landen van de Europese Unie klom van 8 miljoen hectoliter in 2008 naar 9,3 miljoen hectoliter vorig jaar.Die groei is mooi, maar de echte boom gebeurt buiten de Europese Unie: van 1,9 miljoen hectoliter in 2008 naar 4,75 miljoen hectoliter vorig jaar. In vergelijking met 2015 is dat een klim met bijna een zevende. De Verenigde Staten is het belangrijkste exportland buiten Europa, met 2,2 miljoen hectoliter. Dat is vooral te wijten aan het grote succes van Stella Artois. De productiecapaciteit van de AB InBev-brouwerij in Leuven wordt gevoelig verhoogd. Daarna volgen China met 727.000 hectoliter (een groei met bijna de helft), Canada (456.000 hectoliter) en Zuid-Korea (ruim 200.000 hectoliter).Ook in Canada en Zuid-Korea verkoopt Stella Artois bijzonder goed. De Leuvense brouwerij is een van de drie internationale premiummerken van AB InBev, naast Budweiser en het Mexicaanse Corona. Daarnaast zijn zowat alle Belgische speciaalbieren in trek in het buitenland.Daarnaast zijn zowat alle Belgische (speciale) bieren begeerd in het buitenland.