In het tweede kwartaal van 2010 stond het aantal correcte betalers op 61,72 procent, wat overeenstemt met het absolute dieptepunt van de afgelopen tien jaar. Sindsdien is er verbetering merkbaar, en dat met 63,73 procent in het tweede en met 64,85 procent in het vierde kwartaal.

"De Belgische ondernemingen houden op vlak van betalingsmoraal een kwaliteitsniveau aan dat vergelijkbaar is met het eerste kwartaal 2009, maar ver onder de betere scores van voor de crisis ligt ", aldus onderzoeksbureau Graydon.

Ondanks het verbeterde betaalgedrag nam het aantal facturen dat meer dan drie maanden na de afgesproken datum betaald wordt, opnieuw toe in het vierde kwartaal van 2010. Dat is nu het geval voor 10 procent van de facturen.

De politieke crisis blijkt geen gevolgen te hebben voor het betaalgedrag van de federale overheidsdiensten. Het betaalgedrag van Defensie blijft echter "ronduit bedroevend". Zij betaalt volgens de ondernemingen slechts 57 procent van de facturen op tijd; bijna een kwart wordt meer dan drie maanden na de afgesproken vervaldatum betaald.

In het tweede kwartaal van 2010 stond het aantal correcte betalers op 61,72 procent, wat overeenstemt met het absolute dieptepunt van de afgelopen tien jaar. Sindsdien is er verbetering merkbaar, en dat met 63,73 procent in het tweede en met 64,85 procent in het vierde kwartaal. "De Belgische ondernemingen houden op vlak van betalingsmoraal een kwaliteitsniveau aan dat vergelijkbaar is met het eerste kwartaal 2009, maar ver onder de betere scores van voor de crisis ligt ", aldus onderzoeksbureau Graydon. Ondanks het verbeterde betaalgedrag nam het aantal facturen dat meer dan drie maanden na de afgesproken datum betaald wordt, opnieuw toe in het vierde kwartaal van 2010. Dat is nu het geval voor 10 procent van de facturen. De politieke crisis blijkt geen gevolgen te hebben voor het betaalgedrag van de federale overheidsdiensten. Het betaalgedrag van Defensie blijft echter "ronduit bedroevend". Zij betaalt volgens de ondernemingen slechts 57 procent van de facturen op tijd; bijna een kwart wordt meer dan drie maanden na de afgesproken vervaldatum betaald.