"Met de emissiemetingen die uitgevoerd worden in de keuringscentra bij een periodieke keuring van een wagen, kunnen wij dit niet detecteren", klinkt het. "Bij de autokeuring gaat het om een goedkope korte test, die als hoofddoel heeft om de grootste vervuilers eruit te halen." GOCA onderzoekt momenteel wel de mogelijkheden voor de toekomst. Zo zouden bijvoorbeeld wel indicatoren voor te hoge emissies vastgesteld kunnen worden met "remote sensing", een soort keuringsapparaten langs de weg, die van een voorbijrijdend voertuig onder andere de rookpluim kunnen meten en analyseren. (Belga)

"Met de emissiemetingen die uitgevoerd worden in de keuringscentra bij een periodieke keuring van een wagen, kunnen wij dit niet detecteren", klinkt het. "Bij de autokeuring gaat het om een goedkope korte test, die als hoofddoel heeft om de grootste vervuilers eruit te halen." GOCA onderzoekt momenteel wel de mogelijkheden voor de toekomst. Zo zouden bijvoorbeeld wel indicatoren voor te hoge emissies vastgesteld kunnen worden met "remote sensing", een soort keuringsapparaten langs de weg, die van een voorbijrijdend voertuig onder andere de rookpluim kunnen meten en analyseren. (Belga)