In 2007 stond België nog op de elfde plaats. Duitsland trekt de lijst, gevolgd door Singapore, Zweden en Nederland.

Professor Francis Rome van het Vlaams Instituut voor de Logistiek: "Als een land in de top tien staat, kom het in beeld bij de internationale operatoren. Het telt mee. Van belang zijn ook de verschuivingen, die immers de trend weergeven. Terwijl wij een paar plaatsen stijgen, gaan al onze rechtstreekse logistieke concurrenten uit de regio - met uitzondering van het Groothertogdom, dat zich sterk profileert (nummer 5) - erop achteruit of stabiliseren."

Voor sommige deelaspecten scoort ons land relatief slecht. Terwijl Duitsland en Nederland de lijst van de beste infrastructuur trekken, bengelen wij bijvoorbeeld op de twaalfde plaats (9de in 2007). Op het vlak van gemakkelijke en goedkope expeditie staan we op nummer 26, (9de in 2007). De kwaliteit van de logistieke ondernemingen wordt door de respondenten van de Wereldbank hoog ingeschat (5de plaats). Wat het opvolgen van de logistieke keten betreft, doen we het als nummer twee net ietsje minder goed dan koploper Zwitserland. "Dit is een opsteker", aldus Rome. "Die opvolging is immers essentieel om de nieuwe evolutie in transport, de Authorized Economic Operator, te ondersteunen."


Dat is een statuut waarbij transporten zonder veel veiligheids- en fiscale controles, maar met een zeer gedetailleerde digitale logistieke opvolging (met scanners en satellieten), worden ingeschakeld in logistieke ketens en handelsstromen. De technieken en processen spruiten voort uit de antiterroristische maatregelen die de VS namen na 9/11. Rome: "Essentieel daarbij is de medewerking en de knowhow van de douane. Uit de Wereldbank-studie blijkt dat de Belgische situaties nog voor verbetering vatbaar is. Maar daar wordt gelukkig stevig aan gewerkt."

H.B.

In 2007 stond België nog op de elfde plaats. Duitsland trekt de lijst, gevolgd door Singapore, Zweden en Nederland. Professor Francis Rome van het Vlaams Instituut voor de Logistiek: "Als een land in de top tien staat, kom het in beeld bij de internationale operatoren. Het telt mee. Van belang zijn ook de verschuivingen, die immers de trend weergeven. Terwijl wij een paar plaatsen stijgen, gaan al onze rechtstreekse logistieke concurrenten uit de regio - met uitzondering van het Groothertogdom, dat zich sterk profileert (nummer 5) - erop achteruit of stabiliseren." Voor sommige deelaspecten scoort ons land relatief slecht. Terwijl Duitsland en Nederland de lijst van de beste infrastructuur trekken, bengelen wij bijvoorbeeld op de twaalfde plaats (9de in 2007). Op het vlak van gemakkelijke en goedkope expeditie staan we op nummer 26, (9de in 2007). De kwaliteit van de logistieke ondernemingen wordt door de respondenten van de Wereldbank hoog ingeschat (5de plaats). Wat het opvolgen van de logistieke keten betreft, doen we het als nummer twee net ietsje minder goed dan koploper Zwitserland. "Dit is een opsteker", aldus Rome. "Die opvolging is immers essentieel om de nieuwe evolutie in transport, de Authorized Economic Operator, te ondersteunen." Dat is een statuut waarbij transporten zonder veel veiligheids- en fiscale controles, maar met een zeer gedetailleerde digitale logistieke opvolging (met scanners en satellieten), worden ingeschakeld in logistieke ketens en handelsstromen. De technieken en processen spruiten voort uit de antiterroristische maatregelen die de VS namen na 9/11. Rome: "Essentieel daarbij is de medewerking en de knowhow van de douane. Uit de Wereldbank-studie blijkt dat de Belgische situaties nog voor verbetering vatbaar is. Maar daar wordt gelukkig stevig aan gewerkt." H.B.