Belgen rijden met steeds oudere wagens

© reuters

Niet enkel de Belgische bevolking vergrijst, ook de wagens waarmee ze rijdt worden steeds ouder. Dat meldt de Franstalige krant Le Soir.

Niet enkel de Belgische bevolking vergrijst, ook de wagens waarmee ze rijdt worden steeds ouder. Dat meldt de Franstalige krant Le Soir.

In bijna twintig jaar – van 1993 tot 2012 – is de gemiddelde leeftijd van de wagens op de Belgische wegen met meer dan een jaar en een half verouderd: van zes jaar en vier maanden naar acht jaar.

Van de voertuigen is 52 procent ouder dan vijf jaar en 25 procent meer dan tien jaar oud. Door de dynamiek op de markt van nieuwe voertuigen, vooral gevoed door de bedrijfswagens, valt die veroudering minder op. De bedrijfsvoertuigen zijn vooral door de fiscale voordelen succesvol in België.

Eén inschrijving op de twee gebeurt namelijk door een maatschappij of een zelfstandige. Binnen die categorie zijn leasingmaatschappijen goed voor bijna de helft van de inschrijvingen. Die voertuigen worden minder lang gebruikt.

De leasingcontracten hebben over het algemeen een duur van vier
jaar, waarna de begunstigde een nieuwe wagen bekomt. Zo komen moderne voertuigen, die aan alle recente milieunormen voldoen, snel op de markt, maar dat volstaat niet om de ‘vergrijzing’ van het wagenpark tegen te gaan, aangezien die voertuigen als occasies opnieuw verkocht worden.

De tweedehandsmarkt weegt zwaar in België. De inschrijvingen van nieuwe voertuigen namen van 2008 tot 2012 af met 9,1 procent door de crisis, maar de inschrijvingen van tweedehandsvoertuigen stegen in dezelfde periode met 11,2 procent. In 2012 waren die voertuigen goed voor bijna 60 procent van de inschrijvingen.

Als de Belg minder nieuwe voertuigen en meer tweedehandswagens aanschaft, heeft dat een impact op de verouderende leeftijd van het wagenpark. Ook andere factoren, zoals de robuustere motor en degelijkere carrosserie, spelen een rol. (Belga/BO)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content