"2020 was het jaar dat de Belg e-commerce definitief leerde kennen", zegt Sofie Geeroms van BeCommerce. "200.000 mensen vonden voor het eerst hun weg naar een webwinkel in het coronajaar, goed voor een stijging van 2 procent. Voornamelijk het gemak van thuislevering - ook voor bijvoorbeeld zware huishoudproducten - heeft de Belg door de coronacrisis kunnen ontdekken." Vooral aankopen binnen de categorieën elektronica en computeraccessoires stegen sterk. Binnen de dienstensector is de online verkoop dan weer meer dan gehalveerd in vergelijking met een jaar voordien. Waar in 2019 nog voor 6,2 miljard euro gespendeerd werd in de dienstensector, zakte dat in 2020 naar 2,8 miljard euro. De grootste uitgavenposten van de afgelopen jaren binnen die dienstensector - vliegtuigreizen en accommodatie, tickets voor attracties en evenementen en pakketreizen - behoren dan ook tot de zwaarst getroffen sectoren door de coronacrisis. Hoewel steeds meer online gekocht werd, gaven de Belgen minder uit aan e-commerce. In totaal klokt de e-commercesector in 2020 af op 10,26 miljard euro, een daling van 10 procent in vergelijking met 2019. Gemiddeld kocht de Belg zo'n 15 keer online, goed voor een totaal van 126,8 miljoen aankopen online of een stijging van 12 procent tegenover een jaar voordien. Terwijl de gemiddelde aankoop in 2019 nog 102 kostte, zakte die in 2020 tot 81 euro. Oorzaak is dat er minder werd gekocht in de dienstensector. "Normaal gezien spendeert de consument namelijk de hoogste bedragen binnen de dienstensector. Denk maar aan reizen, vliegtuigtickets, evenementen en festivals die vaak meer kosten dan de producten die men online koopt", verklaart Geeroms. "Deze trend is dan ook heel tijdelijk tot de reis- en evenementensector opnieuw kan opstarten." Bancontact blijft het meest gebruikte betaalmiddel online. Zo'n 45 procent van de aankopen gebeurde via deze weg. Op de tweede plaats staat de kredietkaart (25 pct van de online aankopen). De betaalmethode hangt voor een groot deel samen met het bedrag dat betaald moet worden en dus niet met het apparaat waarop de aankoop wordt gedaan. De kredietkaart (101 euro) en overschrijvingen (104 euro) worden opvallend vaker gebruikt voor hogere bedragen dan Bancontact (73 euro). Tot slot blijkt nog dat een op de drie online aankopen vorig jaar met de smartphone gebeurde. Toch blijft de laptop het apparaat bij uitstek om online aankopen te doen (45 procent). (Belga)

"2020 was het jaar dat de Belg e-commerce definitief leerde kennen", zegt Sofie Geeroms van BeCommerce. "200.000 mensen vonden voor het eerst hun weg naar een webwinkel in het coronajaar, goed voor een stijging van 2 procent. Voornamelijk het gemak van thuislevering - ook voor bijvoorbeeld zware huishoudproducten - heeft de Belg door de coronacrisis kunnen ontdekken." Vooral aankopen binnen de categorieën elektronica en computeraccessoires stegen sterk. Binnen de dienstensector is de online verkoop dan weer meer dan gehalveerd in vergelijking met een jaar voordien. Waar in 2019 nog voor 6,2 miljard euro gespendeerd werd in de dienstensector, zakte dat in 2020 naar 2,8 miljard euro. De grootste uitgavenposten van de afgelopen jaren binnen die dienstensector - vliegtuigreizen en accommodatie, tickets voor attracties en evenementen en pakketreizen - behoren dan ook tot de zwaarst getroffen sectoren door de coronacrisis. Hoewel steeds meer online gekocht werd, gaven de Belgen minder uit aan e-commerce. In totaal klokt de e-commercesector in 2020 af op 10,26 miljard euro, een daling van 10 procent in vergelijking met 2019. Gemiddeld kocht de Belg zo'n 15 keer online, goed voor een totaal van 126,8 miljoen aankopen online of een stijging van 12 procent tegenover een jaar voordien. Terwijl de gemiddelde aankoop in 2019 nog 102 kostte, zakte die in 2020 tot 81 euro. Oorzaak is dat er minder werd gekocht in de dienstensector. "Normaal gezien spendeert de consument namelijk de hoogste bedragen binnen de dienstensector. Denk maar aan reizen, vliegtuigtickets, evenementen en festivals die vaak meer kosten dan de producten die men online koopt", verklaart Geeroms. "Deze trend is dan ook heel tijdelijk tot de reis- en evenementensector opnieuw kan opstarten." Bancontact blijft het meest gebruikte betaalmiddel online. Zo'n 45 procent van de aankopen gebeurde via deze weg. Op de tweede plaats staat de kredietkaart (25 pct van de online aankopen). De betaalmethode hangt voor een groot deel samen met het bedrag dat betaald moet worden en dus niet met het apparaat waarop de aankoop wordt gedaan. De kredietkaart (101 euro) en overschrijvingen (104 euro) worden opvallend vaker gebruikt voor hogere bedragen dan Bancontact (73 euro). Tot slot blijkt nog dat een op de drie online aankopen vorig jaar met de smartphone gebeurde. Toch blijft de laptop het apparaat bij uitstek om online aankopen te doen (45 procent). (Belga)