Thierry van Kan zei dat tijdens de persconferentie bij de opening van het 94ste voertuigensalon in de Heizelpaleizen. De voorzitter van Febiac, de koepel van voertuigenorganisaties in het land, staafde zijn uitspraken met cijfers. "De Belgische automarkt van nieuwe wagens is een vervangingsmarkt. Er zijn jaarlijks ongeveer een half miljoen nieuwe inschrijvingen. De markt van tweedehandse wagens i...

Thierry van Kan zei dat tijdens de persconferentie bij de opening van het 94ste voertuigensalon in de Heizelpaleizen. De voorzitter van Febiac, de koepel van voertuigenorganisaties in het land, staafde zijn uitspraken met cijfers. "De Belgische automarkt van nieuwe wagens is een vervangingsmarkt. Er zijn jaarlijks ongeveer een half miljoen nieuwe inschrijvingen. De markt van tweedehandse wagens is groter, met 671.000 verkochte wagens. En net daar zat de grote groei de voorbije vijf jaar. De markt van leasewagens klom in die vijf jaar met 21.000 nieuwe wagens. Maar de markt van privéwagens groeide met 180.000. De bedrijfswagens zijn dus niet de schuld van de files. De groei van de tweedehandse markt maakt dat het Belgische autopark snel veroudert. Het totaal bedraagt 5,6 miljoen wagens. In 2011 was de gemiddelde leeftijd per wagen acht jaar. In 2015 was dat 8,7 jaar".Thierry van Kan is optimistisch over het Autosalon. Hij benadrukt dat de veiligheidsmaatregelen sterk werden verscherpt "naar aanleiding van de algemene sfeer" (een eventuele terreurdreiging, nvdr). "We verwachten een goed salon. In 2015 steeg het aantal nieuwe inschrijvingen met 4 procent naar 501.066 wagens. De lage olieprijs, de vervanging van bedrijfswagens, de lage rente en het herstel van de economie leiden tot die stijging". Een "goede economische barometer" is de verkoop van lichte bestelwagens: die steeg met 14 procent naar 61.208 inschrijvingen van nieuwe voertuigen.Thierry van Kan wees nog op de uitstootproblematiek. Het aantal elektrische wagens groeide weliswaar met de helft, maar staat nog altijd maar voor 0,3 procent van de volumeverkoop. "Het aandeel van dieselwagens daalde van 62 naar 59,9 procent. We zullen nog een tijd dieselmotoren gebruiken. Maar de echte revolutie zal elektrisch zijn. Op voorwaarde uiteraard dat de elektriciteit niet op basis van steenkool wordt geproduceerd. Onze industrie zal heel snel naar een nulemissie gaan. Dat moet gewoon, als onze sector wil overleven".