Barco wil omzet over 5 jaar verdubbelen naar 2 miljard

© Image Globe

Barco wil over “3 tot 5 jaar” zijn omzet optrekken tot 2 miljard, zegt topman Eric Van Zele. De helft van die groei moet op eigen kracht.

Twee weken geleden is het topmanagement van Barco zich in Silicon Valley gaan herbronnen. Thema : het volgende miljard, een verdubbeling van de omzet.

“Als we die twee miljard nu niet zien, op een horizon van 3 tot 5 jaar, gaat het niet gebeuren. We moeten de lef en de ambitie hebben om voor dat volgende miljard te gaan”, betoogde chief executive officer Eric Van Zele op de jaarlijkse analistendag van Barco.

Drie groeiterreinen
Barco focust voortaan op drie groeiterreinen – digitale cinema en projectie, medische schermen en controlekamers & simulatie. De financiële doelstellingen voor de kerndomeinen zijn hoog: 10 procent omzetgroei, 15 procent bedrijfskasstroom (ebitda, winst voor financiële resultaten, belastingen, afschrijvingen en waardeverminderingen) en 20 procent rendement op tewerkgesteld kapitaal.

Op een vierde terrein, defensie & avionics, wil Barco niet zozeer groeien, maar wel een winstgevende nichespeler zijn.

“De tien procent samengestelde organische groei voor de volgende 3 tot 5 jaar is een ambitie, geen voorspelling”, waarschuwde Van Zele. “Die groei zou ons over de volgende vijf jaar voorbij de 1,5 miljard euro omzet moeten brengen. Misschien eerder. Zonder overnames. Grotendeels dankzij ons leiderschap in onze kernmarkten”.

Investeringen en overnames
Barco had in 2011 1,04 miljard euro omzet. De vooropgestelde cijfers zouden Barco toelaten om per jaar 75 miljoen euro aan vrije kasstroom te genereren. Die zou vooral naar investeringen en overnames gaan en daardoor zorgen voor de resterende 500 miljoen euro aan vooropgezette groei.

Zolang de groeistrategie de waarde van het aandeel verhoogt, hoeven investeerders geen hoge dividenden te verwachten, gaf Van Zele aan.

Breder productenpalet tegen groeivertraging in digitale cinema

Het verbluffende succes van Barco in de jongste drie jaar is te danken aan de grondige reorganisatie van de groep – met een stijgend personeelsbestand – en aan de doorbraak van digitale cinema. In digitale cinema is de groeiexplosie echter voorbij. De helft van de ongeveer 120.000 grote bioscoopschermen wereldwijd zijn omgeschakeld.

“We weten dat jullie een beetje nerveus zijn over de duurzaamheid van de digitale cinemabusiness”, gaf Van Zele ronduit toe.

Hij verwacht onder meer groei door mediaservers, netwerking, managementsoftware en het Auro 3D audiosysteem te integreren in de verkopen en zo een groter stuk van de portefeuille te pakken. Nieuwe, goedkopere projectormodellen moeten in de komende maanden ook het middensegment veroveren en zelfs doorbreken in grote ondernemingen, een markt die Barco jaren geleden verliet. Geografisch staan de West-Vlamingen ook het sterkst op de digitale cinemamarkten waar nog de meeste groei wordt verwacht – Latijns-Amerika en China.

In zijn tweede belangrijkste activiteit – medische schermen – is Barco al breder gegaan met de recente overname van JAOtech, dat patiëntenterminals maakt, en met de overname van IP Video Systems, dat netwerking in operatiezalen vereenvoudigt. “We zijn nu de enigen die elk scherm in een ziekenhuis kunnen leveren”, onderstreepte Piet Candeel, de verantwoordelijke voor de divisie Healthcare.

Dreiging uit China en IndiaVan Zele verwacht de grootste dreiging van goedkope concurrenten uit China en India. Daarom wil hij daar nog meer gaan produceren met lokale toeleveranciers. België blijft een belangrijk productiecentrum van Barco, met een nieuwe fabriek tegen eind 2014, bevestigde Van Zele. (BL)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content