Krijgt ons land er een nieuwe bank bij? Die indruk wekt de lanceringscampagne van Bank de Kremer. En dat zegt ook Mieke Janssens, de CEO van Bank de Kremer: "Wij zetten een nieuwe bank in de markt." In realiteit gaat het veeleer om een nieuwe merknaam, die voortborduurt op het vijf jaar geleden gestarte ABK-project van Bank J.Van Breda.
...

Krijgt ons land er een nieuwe bank bij? Die indruk wekt de lanceringscampagne van Bank de Kremer. En dat zegt ook Mieke Janssens, de CEO van Bank de Kremer: "Wij zetten een nieuwe bank in de markt." In realiteit gaat het veeleer om een nieuwe merknaam, die voortborduurt op het vijf jaar geleden gestarte ABK-project van Bank J.Van Breda. Eind 2011 nam Bank J.Van Breda, na een bitse overnamestrijd met Crédit Mutuel, de Antwerpse kredietverschaffer ABK over. Het Antwerps Beroepskrediet was een van de laatst overblijvende regionale kassen van het voormalige Beroepskrediet. In 2013 kwam Bank J.Van Breda met een nieuwe strategie voor ABK op de proppen. De bank zou zich concentreren op vermogensbegeleiding voor particulieren. Ze kon daarbij gebruik maken van de kennis die Bank J.Van Breda opbouwde in vermogens- en pensioenplanning voor ondernemers en vrije beroepen. Na enkele jaren van testen en aanpassen wordt de ABK-formule nu in de markt gezet onder de vorm van een app en onder een nieuwe naam: Bank de Kremer. Daarbij komt ook de zusterbank van Bank J.Van Beda, Delen Private Bank, in beeld. Bank J.Van Breda en Delen Private Bank maken allebei deel uit van Finaxis, de tussenholding die de participaties van de Antwerpse investeringsmaatschappij Ackermans & van Haaren in de financiële sector controleert. "De app van Bank de Kremer moet particulieren toelaten hun vermogen, roerend en onroerend, in kaart te brengen", vertelt Mieke Janssens. Janssens stond eerder aan het hoofd van Touring Verzekeringen en IC Verzekeringen (makelaar voor de social profit en de publieke sector). "Twee op de drie Vlamingen hebben geen goed zicht op hoe hun financiële situatie zal zijn aan het einde van hun loopbaan. Met dit overzicht kunnen ze inzicht in hun financiën krijgen, en analyseren wat ze moeten doen om eventuele tekorten tegen de pensioendatum in te vullen." Overzicht, inzicht, optimalisatie. De app van Bank de Kremer volgt die drie stappen op drie opeenvolgende schermen. Die kan iedereen kosteloos en anoniem invullen. Je hoeft niet eens klant te zijn bij de bank. Al blijft dat natuurlijk wel de bedoeling. "Het zou kunnen dat mensen met de analyse die onze app maakt naar hun huisbank trekken, maar we hopen natuurlijk dat ze klant worden bij ons", zegt Janssens. "We kunnen iedereen een rapport met concreet financieel advies bezorgen en een afspraak met een van onze adviseurs." Bank de Kremer telt ongeveer twintig personeelsleden. Er zijn zes kantoren (Antwerpen, Schoten, Turnhout, Mechelen, Hasselt en Gent). De naam ABK Bank op de gevels wordt deze week vervangen door Bank de Kremer. Volgens Janssens mikt de 'nieuwe' bank op werkende Vlamingen tussen 38 en 58 jaar die zich zorgen beginnen te maken over hun pensioen. In die bevolkingscategorie zou de app theoretisch 330.000 keer kunnen worden gedownload, is becijferd. "We denken op deze manier sneller en goedkoper nieuwe klanten binnen te halen", zegt Dirk Wouters, de CEO van Bank J.Van Breda. "Het acquisitiemodel van Bank J.Van Breda en van ABK, dat vooral steunt op persoonlijke contacten en mondreclame, is duur en traag. Via een app, die toegankelijk is voor iedereen, denken we meer mensen tegen lagere kosten te kunnen overtuigen van onze troeven". Wouters geeft toe dat dit niet de klassieke commerciële logica van een bank is: "We volgen voor het eerst het model van de nieuwe economie. Via de app van Bank de Kremer bieden we gratis diensten aan, ook voor niet-klanten. Aan ons om die contacten te rentabiliseren. We denken dat we 10 tot 20 procent van de app-gebruikers kunnen omzetten in klanten van Bank de Kremer." Voor klanten van Bank de Kremer zal een traject van vermogensbegeleiding uitgestippeld worden op basis van beleggingen in de fondsen van Delen Private Bank. Op die manier krijgen gewone particuliere klanten toegang tot de beleggingsfondsen van Delen, die tot hiertoe enkel voor de vermogende klanten van de bank openstonden. Indien succesvol kan dat ertoe leiden dat Delen zijn activa onder beheer ziet aangroeien en op zijn beurt toegang krijgt tot nieuwe klanten. Bank J.Van Breda en Delen Private Bank werken al jaren samen. Van Breda is een gespecialiseerde nichebank voor ondernemers en vrije beroepen. Zij ondersteunt zowel de professionele vennootschap als de privé-ondernemer met financiële begeleiding, kredietverstrekking en vermogensopbouw. Zodra het privévermogen van een ondernemer het half miljoen euro overschrijdt, introduceert Bank J.Van Breda hem bij de zusterbank Delen. Op die manier staat Van Breda in voor circa een derde van de instroom van nieuwe klanten bij Delen. Die strategie is succesvol gebleken. Het toevertrouwde vermogen aan Bank J.Van Breda is in tien jaar gestegen van 5 tot 13,4 miljard euro. Bij Delen Private Bank namen de activa onder beheer in dezelfde periode toe van 10 tot 28 miljard euro. Beide banken zijn zeer rendabel en kostenefficiënt. Finaxis vertegenwoordigde vorig jaar met 114 miljoen euro nettowinst 38 procent van de groepswinst van Ackermans & van Haaren. Wouters is ervan overtuigd dat, met Bank de Kremer erbij, de groep nu drie merken telt die elk een eigen publiek aanspreken. Bank J.Van Breda als de bank voor ondernemers en vrije beroepen, Bank de Kremer als de vermogensbegeleider voor particuliere klanten, en Delen Private Bank als de bank voor vermogende klanten die behoefte hebben aan patrimoniaal advies en successieplanning. "Van kannibalisatie is geen sprake", zegt de CEO van Bank J.Van Breda. "De drie proposities staan naast elkaar, en kunnen gebruik maken van elkaars kennis en competenties."