Rond de balanscijfers van Aviapartner hangt een waas van geheimzinnigheid. De onderneming maakt geen geconsolideerde cijfers publiek. Het is daarom onduidelijk hoe ernstig de toestand bij het bedrijf werkelijk is. Feit is dat de Belgische activiteiten sinds 2010 verlies maken. Tijdens de staking van de voorbije week, die leidde tot 960 geannuleerde vluchten en 115.000 gestrande reizigers, werd zelfs gesuggereerd dat het bedrijf failliet zou gaan. Dat ontkende de directie met klem.
...

Rond de balanscijfers van Aviapartner hangt een waas van geheimzinnigheid. De onderneming maakt geen geconsolideerde cijfers publiek. Het is daarom onduidelijk hoe ernstig de toestand bij het bedrijf werkelijk is. Feit is dat de Belgische activiteiten sinds 2010 verlies maken. Tijdens de staking van de voorbije week, die leidde tot 960 geannuleerde vluchten en 115.000 gestrande reizigers, werd zelfs gesuggereerd dat het bedrijf failliet zou gaan. Dat ontkende de directie met klem.Hoe is de reële situatie op groepsniveau? Trends kon een rist interne documenten inkijken. Aviapartner timmert sinds 2016 aan een herstructureringsprogramma, Take-Off genaamd, samen met de consulent Roland Berger. Die herstructurering werpt vruchten af. De geconsolideerde balanscijfers van Aviapartner ogen allerminst fraai (zie tabel onderaan). Maar sinds 2016 verbrandt de onderneming alvast niet langer cash: de operationele cashflow is positief en stijgt. Daardoor klimmen ook de liquide middelen, waardoor de zeer precaire liquiditeit langzaam verbetert. 2018 zou nog mooier moeten worden. "2018 wordt het eerste winstgevende jaar sinds jaren voor de groep", meldt het verslag van de raad van bestuur bij de geconsolideerde balans van NV Aviapartner Holding. In de eerste zes maanden van 2018 lag Aviapartner op schema. Tenminste: dat was een vaststelling op 3 oktober, vóór de staking.Vanwaar die verbetering? In Duitsland, waar de onderneming actief is op twee luchthavens en vorig jaar 42 miljoen euro omzet haalde, stegen de afhandeltarieven op de luchthaven van Düsseldorf. Ook in België, Frankrijk en Italië verwachtte Aviapartner 'belangrijke operationele verbeteringen'. Toch blijft België een zorgenkind. In 2017 bleef Aviapartner cash verliezen in ons land: de operationele cashflow ging ruim 3 miljoen euro in het rood. Want de onderneming blijft actief 'in een zeer concurrentiële markt met kleine marges'. De belangrijkste klanten in Zaventem zijn Jetairfly en Ryanair.België is met 96 miljoen euro trouwens niet de grootste markt voor Aviapartner. Dat is Frankrijk: goed voor 141 miljoen euro, of bijna een derde van de groepsomzet. Ook Italië is belangrijk (79 miljoen euro). Dan volgen Nederland (41 miljoen) en hekkensluiter Spanje (29 miljoen euro omzet). Maar dat land is een heel sterke groeier, want Aviapartner is er pas sinds 2015 aanwezig.Het nettoresultaat bleef negatief. Dat komt onder meer door leninglasten. Aviapartner heeft hoofdzakelijk leningen van zijn aandeelhouders (het Amerikaanse investeringsfonds HIG en de Belg Laurent Levaux, de voorzitter van de raad van bestuur), voor een bedrag van ruim 27 miljoen euro. Opvallend ten slotte is dat het balanstotaal vooral bestaat uit schulden aan leveranciers, voor een bedrag van 105 miljoen euro. Met die leveranciers zijn betalingsplannen overeengekomen.