Kevin Van der Auwera

Autosalon van Brussel blijft een B-salon

Kevin Van der Auwera Coördinator online Trends.

‘s Lands grootste autofeest is dan wel het eerste van het jaar in Europa en wordt beschouwd als een van de grotere regionale beurzen, maar het staat nadrukkelijk in de schaduw van Genève, Frankfurt en Parijs.

De 94ste European Motor Show Brussels, in de volksmond het Autosalon, opent donderdag zijn deuren voor het grote publiek. Nu de markt weer gelanceerd lijkt – vorig jaar werden voor het eerst sinds 2011 meer dan een half miljoen nieuwe personenwagens ingeschreven – hebben zowel organisator Febiac als de exposanten torenhoge verwachtingen. Er wordt gemikt op ‘minstens een evenaring’ van het vorige ‘grote’ salon twee jaar geleden, toen circa 585.000 bezoekers langskwamen.

Maar doorgewinterde bezoekers zal het wellicht opvallen: het salon 2016 oogt soberder dan wat ze gewoon zijn. Minder echte eyecatchers op de stands, minder parels die schitteren aan de kroon. Het salon kan ook amper één wereldpremière voorleggen, de nieuwe Toyota Verso-monovolume. Ook bij de Europese premières zijn er geen uitschieters, op misschien de nieuwe Fiat Tipo, Mercedes-Benz GLS en MINI One D Clubman na. Ook voor de concept cars, vaak spectaculaire prototypes waarmee de constructeurs hun visie op de toekomst tonen, zijn we al beter verwend geweest.

Het autosalon 2016 oogt wat soberder dan wat we gewoon zijn

Voor het grote publiek maakt dat weinig uit, zij zullen in Brussel heel wat wagens kunnen bewonderen die ze nog nooit van dichtbij zagen. Maar het toont wel dat Brussel een B-salon is, zeggen kenners. ‘s Lands grootste autofeest is dan wel het eerste van het jaar in Europa en wordt beschouwd als een van de grotere regionale beurzen, maar het staat nadrukkelijk in de schaduw van Genève, Frankfurt en Parijs. Die drie maken samen met Detroit en Sjanghai de top vijf van de wereld uit. Almaar vaker stellen de constructeurs daar hun echte toppremières voor. Zo werd de nieuwe Mercedes-Benz E-Klasse maandag in Detroit onthuld, maar krijgen journalisten in Brussel hem zelfs een dag later niet te zien. Hetzelfde geldt voor de nieuwe S90-limousine van Volvo.

Audi toont dan wel een conceptwagen, die model staat voor het design waarmee het Duitse premiummerk de volgende jaren zal uitpakken. Maar van de e-tron quattro geen spoor. Dat is de nieuwe SUV waarnaar de fabriek in Vorst reikhalzend uitkijkt. Maar de Duitse groep vindt een salon rond nieuwe technologie in Las Vegas belangrijker. Daar prijkt het enige exemplaar van de e-tron quattro. Is het een teken aan de wand voor wat moet komen? Volkswagen Groep, de moeder van Audi, houdt een grootscheeps charmeoffensief in de Verenigde Staten, nu een miljardenclaim zich als een roetwolk boven het autoconcern opstapelt. En de Amerikaanse markt is belangrijker dan een regionaal autosalon in Brussel, ook al zal dat ruim een half miljoen autoconsumenten lokken.

Partner Content