Er waren geen technische problemen in het schip, zei Sheyshe maandag in de Egypte stad Ismailia aan de pers. Een rechtbank in de stad buigt zich over de zes dagen durende blokkade van het Suezkanaal eind maart. De Ever Given, die op weg was naar Rotterdam, was na een zandstorm vast komen te zitten op een van de drukste vaarroutes ter wereld. Meer dan 400 andere schepen werden daardoor opgehouden. De kanaalautoriteit eist voor het geleden economische verlies, de werkzaamheden om het schip weer vrij te maken en de schade aan de infrastructuur van het Suezkanaal een schadevergoeding van ongeveer 550 miljoen dollar (451 miljoen euro). Het schip werd in beslag genomen wegens onenigheid tussen de eigenaren en de kanaalautoriteit SCA over die schadevergoeding. De autoriteit wil het schip pas vrijgeven als er een akkoord is. De volgende zitting van de rechtbank vindt binnen drie weken plaats. De onderzoekers van SCA wijzen ook een theorie af dat het slechte weer en een sterke zijwind mogelijk tot het ongeval leidden. Vooraleer de Ever Given het kanaal binnen voer, waren verschillende schepen met een gelijkaardige lading en grootte wel met succes door het kanaal gevaren. De autoriteit heeft de resultaten van haar onderzoek naar de in Londen gevestigde Internationale Maritieme Organisatie (IMO) en naar de Japanse eigenaren van het schip gestuurd. (Belga)

Er waren geen technische problemen in het schip, zei Sheyshe maandag in de Egypte stad Ismailia aan de pers. Een rechtbank in de stad buigt zich over de zes dagen durende blokkade van het Suezkanaal eind maart. De Ever Given, die op weg was naar Rotterdam, was na een zandstorm vast komen te zitten op een van de drukste vaarroutes ter wereld. Meer dan 400 andere schepen werden daardoor opgehouden. De kanaalautoriteit eist voor het geleden economische verlies, de werkzaamheden om het schip weer vrij te maken en de schade aan de infrastructuur van het Suezkanaal een schadevergoeding van ongeveer 550 miljoen dollar (451 miljoen euro). Het schip werd in beslag genomen wegens onenigheid tussen de eigenaren en de kanaalautoriteit SCA over die schadevergoeding. De autoriteit wil het schip pas vrijgeven als er een akkoord is. De volgende zitting van de rechtbank vindt binnen drie weken plaats. De onderzoekers van SCA wijzen ook een theorie af dat het slechte weer en een sterke zijwind mogelijk tot het ongeval leidden. Vooraleer de Ever Given het kanaal binnen voer, waren verschillende schepen met een gelijkaardige lading en grootte wel met succes door het kanaal gevaren. De autoriteit heeft de resultaten van haar onderzoek naar de in Londen gevestigde Internationale Maritieme Organisatie (IMO) en naar de Japanse eigenaren van het schip gestuurd. (Belga)