Het persagentschap is deze zomer verkocht aan een consortium dat geleid wordt door filantropen en veranderde naar een non-profitmodel. In maart hadden de vorige eigenaars, NewsCorp en Nine Entertainment, hun plannen aangekondigd om het agentschap te sluiten. AAP plaatste maandag een bericht op twitter om de campagne te promoten onder de hashtag "aapneedsyou". Het agentschap vraagt om kwaliteitsjournalistiek te steunen in het belang van de democratie. Het team bij AAP is zowat gehalveerd tot nog 85 werknemers. Ondanks dat investeerders het agentschap boven water proberen te houden, heeft AAP "een eerlijk deel nodig van de vrijgevige steun die de regering heeft geboden aan andere mediabedrijven, en, op dit moment, heeft het ook de hulp nodig van duizenden Australiërs". Met de crowdfundingcampagne wil het nieuwsagentschap 500.000 Australische dollar (307.800 euro) ophalen. "We hebben een crowdfundingcampagne gelanceerd zodat alle Australiërs AAP kunnen helpen zijn engagement te leveren aan de mediadiversiteit", zei CEO Emma Cowdroy in een persbericht. Zij wijst op de "moeilijkste advertentiemarkt in de moderne geschiedenis". "Natuurlijk zal crowdfunding ooit maar één deel van onze inkomsten zijn, maar we zijn bereid om vele zaken uit te proberen om ons door deze tumultueuze tijd te loodsen. We willen onze omzetbasis zoveel mogelijk diversifiëren zodat we een duurzame toekomst hebben." Het AAP is in 1935 opgericht door krantenuitgever Keith Murdoch, vader van de oprichter van NewsCorp Rupert Murdoch. Enkele Europese redacties, waaronder Belga, vinden bij AAP onderdak voor hun nachtdiensten. (Belga)

Het persagentschap is deze zomer verkocht aan een consortium dat geleid wordt door filantropen en veranderde naar een non-profitmodel. In maart hadden de vorige eigenaars, NewsCorp en Nine Entertainment, hun plannen aangekondigd om het agentschap te sluiten. AAP plaatste maandag een bericht op twitter om de campagne te promoten onder de hashtag "aapneedsyou". Het agentschap vraagt om kwaliteitsjournalistiek te steunen in het belang van de democratie. Het team bij AAP is zowat gehalveerd tot nog 85 werknemers. Ondanks dat investeerders het agentschap boven water proberen te houden, heeft AAP "een eerlijk deel nodig van de vrijgevige steun die de regering heeft geboden aan andere mediabedrijven, en, op dit moment, heeft het ook de hulp nodig van duizenden Australiërs". Met de crowdfundingcampagne wil het nieuwsagentschap 500.000 Australische dollar (307.800 euro) ophalen. "We hebben een crowdfundingcampagne gelanceerd zodat alle Australiërs AAP kunnen helpen zijn engagement te leveren aan de mediadiversiteit", zei CEO Emma Cowdroy in een persbericht. Zij wijst op de "moeilijkste advertentiemarkt in de moderne geschiedenis". "Natuurlijk zal crowdfunding ooit maar één deel van onze inkomsten zijn, maar we zijn bereid om vele zaken uit te proberen om ons door deze tumultueuze tijd te loodsen. We willen onze omzetbasis zoveel mogelijk diversifiëren zodat we een duurzame toekomst hebben." Het AAP is in 1935 opgericht door krantenuitgever Keith Murdoch, vader van de oprichter van NewsCorp Rupert Murdoch. Enkele Europese redacties, waaronder Belga, vinden bij AAP onderdak voor hun nachtdiensten. (Belga)