In de week van 15 februari lag de productie van Audi Brussels al een week stil door een nijpend tekort aan microchips in de auto-industrie. In nieuwe auto's zitten tientallen chips, die dienen bijvoorbeeld om de motor of de airconditionining te controleren. Die chips worden echter ook gebruikt voor bijvoorbeeld smartphones en laptops. En daar wringt nu net het schoentje: doordat veel mensen thuis moeten blijven vanwege corona, is de vraag naar elektronica enorm groot en hebben chipbedrijven moeite om voldoende te kunnen leveren aan de autosector. Daar komen ook nog distributieproblemen bij door de strengere lockdowns. "Onder de huidige omstandigheden weten we dat de aanvoer van chips in de eerste helft van het jaar onder druk blijft staan", zegt Peter D'Hoore. De aanwijzingen zijn er dus dat er in de komende weken en maanden nog een nieuwe onderbreking kan komen in de productie. Of dat eind maart zal zijn, kunnen ze bij Audi Brussels niet bevestigen. (Belga)

In de week van 15 februari lag de productie van Audi Brussels al een week stil door een nijpend tekort aan microchips in de auto-industrie. In nieuwe auto's zitten tientallen chips, die dienen bijvoorbeeld om de motor of de airconditionining te controleren. Die chips worden echter ook gebruikt voor bijvoorbeeld smartphones en laptops. En daar wringt nu net het schoentje: doordat veel mensen thuis moeten blijven vanwege corona, is de vraag naar elektronica enorm groot en hebben chipbedrijven moeite om voldoende te kunnen leveren aan de autosector. Daar komen ook nog distributieproblemen bij door de strengere lockdowns. "Onder de huidige omstandigheden weten we dat de aanvoer van chips in de eerste helft van het jaar onder druk blijft staan", zegt Peter D'Hoore. De aanwijzingen zijn er dus dat er in de komende weken en maanden nog een nieuwe onderbreking kan komen in de productie. Of dat eind maart zal zijn, kunnen ze bij Audi Brussels niet bevestigen. (Belga)