Veel sectoren krijgen te maken met disruptie. De brouwerijwereld ontsnapt daar niet aan, al staat de digitalisering daar nog in een vroeg stadium. Zo transporteert Uber met zelfrijdende vrachtwagens de bierbakken en vaten van de marktleider AB InBev.
...

Veel sectoren krijgen te maken met disruptie. De brouwerijwereld ontsnapt daar niet aan, al staat de digitalisering daar nog in een vroeg stadium. Zo transporteert Uber met zelfrijdende vrachtwagens de bierbakken en vaten van de marktleider AB InBev. Volgens optimisten zouden zelfrijdende auto's de bierconsumptie de volgende jaren overigens weer doen toenemen, want consumenten kunnen dan onbezorgd uitgaan en zo veel biertjes drinken als ze maar willen. AB InBev had met Pedro Earp tot juli een chief disruptive officer in zijn wereldwijde directiecomité. In juli werd hij chief marketing officer, maar hij behield zijn bevoegdheid voor innovatie. De Braziliaan speurt onder meer naar digitale nieuwigheden op de biermarkt. Niet alle digitale innovaties in de bierbranche blijken een succes. Zo ging Tsjing, het Mechelse bedrijf achter de app Forum Group, in november na vier jaar failliet. Via de app kon je een qr-code scannen in een café, en meteen bestellen en betalen zonder dat er een ober aan te pas kwam. De app verzamelde en verwerkte informatie die voor bedrijven nuttig kon zijn, bijvoorbeeld over het drinkgedrag van achttienjarigen in een regio. Toch beweegt er wat in de sector. Dit zijn vijf voorbeelden van digitale innovatie in de bierwereld. Verscheidene ondernemers hebben een intelligent bierviltje ontwikkeld. Die meet wanneer de consument zijn pint optilt. De app registreert ook het gewicht van het glas en weet dus wanneer het leeg is, zodat automatisch de volgende pint kan worden besteld. "Je krijgt zo interessante gegevens in handen", vindt Hugo Hanselmann. De Nederlander werkte zeven jaar bij AB InBev, onder meer met Pedro Earp. Vier jaar was hij daar verantwoordelijk voor digitale vernieuwing. "Wat is het volume in het glas? Hoe vaak wordt het opgetild?" Een voorbeeld van een bierviltje tjokvol technologie is Brio Smart Coaster van het Amerikaanse bedrijf New Potatoe Technologies, dat vorig jaar is gelanceerd. Het viltje, dat met een app op de smartphone van de consument wordt verbonden, is persoonlijk. Je neemt het mee als je iets gaat drinken. Je kunt het gebruiken om je drankje terug te vinden en je kunt er ook mee verhinderen dat iemand iets in je drankje doet als je even weg bent. Dat doe je door het bierviltje op het glas te leggen: de technologie verwittigt je via de app als het viltje beweegt. De vorig jaar opgerichte start-up Beerhive, die wordt begeleid door de accelerator Start it@KBC, heeft een digitale biersommelier ontwikkeld. Je downloadt een app op je smartphone en maakt een bierprofiel aan. De 4000 gebruikers van de app beoordelen bieren op basis van 120 parameters, en krijgen advies over welke bieren ze wellicht lekker zullen vinden.Medeoprichter Jan Paesen wijst op een essentieel verschil met Untappd, de bekende socialemedia-app voor bierliefhebbers. "Wij zijn complementair. Bij Untappd kun je laten weten welk bier je hebt geproefd, maar de app houdt er geen rekening mee dat mensen een verschillende smaak kunnen hebben. Wij geven persoonlijke aanbevelingen op basis van je eigen smaakprofiel." Paesen ziet drie manieren om geld te verdienen met de app: personeel in cafés kan persoonlijk advies geven aan klanten; brouwerijen kunnen controleren of hun bieren in de horeca worden geserveerd zonder kwaliteitsverlies door het transport of de opslag; en uit de data die de app genereert, kunnen brouwerijen bijleren over de smaakvoorkeuren van hun klanten. De intelligente kurkentrekker van het Zwitserse WeCheer.io meet wanneer je een biertje opent. Er zit een kleine camera in, die registreert om welke dop het gaat. De opener is via wifi en Bluetooth verbonden met de app. Die gegevens worden via de app naar een centrale databank gestuurd. "Uiteraard wil elke brouwer erbij zijn wanneer een consument een biertje ontkurkt. Brouwers zouden dat moment graag willen sturen. Je kunt ook aan je vrienden, op hun app, tonen dat je een biertje hebt geopend. Op die manier kun je met elkaar ook proosten", zegt Hugo Hanselmann. Slimme kroonkurken bestaan ook. Het Italiaanse Pelliconi ontwikkelde een kroonkurk die je door het gebruik van toegevoegde realiteit als marketingtool kan dienen. De consument moet wel eerst een symbooltje en een qr-code op de kroonkurk scannen. De kroonkurk is verbonden met een internetplatform dat gegevens verzamelt, om bijvoorbeeld het consumptiegedrag te analyseren. IBM Watson is een van de krachtigste computers ter wereld. Hij wordt ook ingezet door brouwers. In Groningen berekende de computer het ideale Groningse stadsbiertje. "Daarvoor worden allerhande data verzameld, bijvoorbeeld over de bewoners en de producten van Groningen, en over smaakprofielen. Op basis daarvan werd het favoriete bier van de Groninger gebrouwen, berekend door IBM Watson", zegt Hugo Hanselmann. "Het wordt gebrouwen in een lokale stadsbrouwerij. Ook Londen heeft een aanvraag ingediend voor zo'n bier, maar dan op basis van de gegevens van Londenaars." Zo'n bier lijkt wel de perfecte middelmaat. "Dat weet ik niet", reageert Hanselmann. "De hop in Groningen zal wel anders smaken dan de hop die de meeste consumenten wereldwijd aanspreekt. Ik vind het een leuk voorbeeld van democratisering via digitalisering. Iedereen krijgt inspraak bij de samenstelling van een brouwrecept." Het Nederlandse bedrijf Minibrew bedacht een kleinschalige brouwinstallatie, waarmee je tot 5 liter bier per keer kunt brouwen. Via de app verfijn je het recept voor het bier dat je wilt maken. Minibrew stuurt je vervolgens de ingrediënten op. Die doe je in je brouwinstallatie, waarna de ingebouwde software het bierproces in goede banen leidt. Via de app kun je het brouwproces volgen en krijg je te horen wanneer je iets moet doen. Van de brouwinstallatie, die 999 euro kost, zijn voorlopig 579 stuks verkocht, meldt het Utrechtse bedrijf op zijn website.