Antwerp Management School bestaat zestig jaar: ‘Interessant zijn, volstaat niet meer’

STEVEN DE HAES "We willen een maatschappelijke impact realiseren. Interessant zijn, volstaat niet meer." © FRANKY VERDICKT
Roeland Byl redacteur bij Trends

De Antwerp Management School heeft een nieuw gebouw ingehuldigd. Dat was het startschot voor de festiviteiten rond het zestigjarige bestaan van de school.

Een decennium geleden heette het Antwerpse opleidingsinstituut voor managers en bedrijfsleiders nog UAMS. Voluit stond dat voor Universiteit Antwerpen Management School. Tien jaar later is dat gewoon Antwerp Management School (AMS). De naamsverandering hangt samen met de verzelfstandiging van de school in 2009. De banden met de universiteit zijn gebleven, benadrukt de nieuwe decaan, Steven De Haes. “We bespelen een andere markt”, zegt hij. “Maar we hebben gemeenschappelijke waarden. Op die manier hebben we in Antwerpen een sterke pool rond business, economie en management, die zowel in de managementschool als in de faculteit bedrijfswetenschappen en economie is verankerd.”

‘We hebben als taak de maatschappij vooruit te helpen door managementkennis op te bouwen en die via onze opleidingen te verspreiden’ – Steven De Haes, decaan AMS

Hoewel de managementschool kleiner is dan pakweg Vlerick en TIAS in Tilburg, is ze sterk gegroeid. De omzet is de jongste tien jaar verdubbeld tot 15 miljoen euro. Christian Leysen, tot vorig jaar voorzitter van de raad van bestuur: “De school heeft onder haar eerste naam IPO een pioniersrol gespeeld in het managementonderwijs in Vlaanderen. Ze verwierf een sterke positie en verloor die nadien weer een beetje, voornamelijk in de periode dat de fusie van de Antwerpse universiteiten op zich liet wachten. Sinds 2000 speelt de school weer een prominentere rol. Dat vertaalt zich in goede resultaten in de rankings.”

Internationaliseren

AMS scoorde de jongste jaren erg goed door haar internationale karakter. De school telt intussen 24.000 alumni uit 84 landen. Jaarlijks lopen op de campus goed 2000 studenten van zowat 50 nationaliteiten rond. De internationalisering kreeg vleugels onder impuls van voormalig decaan Philippe Naert. Voor hij in 2008 de Antwerpse managementschool kwam leiden, was hij jarenlang verbonden aan de businessschool in Tilburg. Naert: “Antwerpen was het kleine broertje in de Lage Landen, maar zoals Seneca al schreef: ook vanuit een klein hoekje kun je de hemel bestormen. We hebben geprobeerd er een dynamische, ondernemende kmo van te maken.”

Naert intensifieerde het partnerschap met de executive MBA van een internationale businessschool in Moskou. Daarnaast internationaliseerde de school in die tijd al haar fulltime masteropleidingen in samenwerking met buitenlandse partners zoals Fordham (New York).

Een deel van het recente succes is ook gelegen in de focus op niches waar de lokale economie sterk in is. “Wij zijn een managementschool en geen businessschool”, benadrukt De Haes. “We hebben als taak de maatschappij vooruit te helpen door managementkennis op te bouwen en die via onze opleidingen te verspreiden. We willen een maatschappelijke impact realiseren. We doen dat niet ex cathedra, maar profileren ons als een coach die de deelnemers de competenties bijbrengt die hen wapenen tegen de voortdurend veranderende wereld. Op die manier willen we als school relevant zijn. Interessant zijn volstaat niet meer. Onze ambitie is een life changing experience te geven aan wie hier studeert.”

Antwerp Management School bestaat zestig jaar: 'Interessant zijn, volstaat niet meer'
© FRANKY VERDICKT

Een nieuwe stek

Ook met duurzaamheid gooit de school hoge ogen in de rankings. Die kenmerkt ook de nieuwe gebouwen. “Wij vinden dat logisch. Duurzaamheid loopt als een rode draad door onze curricula, en dat willen we weerspiegeld zien in ons gebouw. We walk our talk“, aldus De Haes.

‘Duurzaamheid loopt als een rode draad door onze curricula’ – Steven De Haes, decaan AMS

De nieuwe campus ligt aan het Mechelseplein, midden in de stad. Het gaat om oude OCMW-gebouwen die nieuw leven zijn ingeblazen. De inbedding in de stad veruiterlijkt ook de strategie van de school om zich op te stellen als een partner van de stad. De aanwezigheid van AMS is ook belangrijk voor de lokale bedrijven. Het biedt hen een kweekvijver voor internationaal talent. “Onze opleidingen bouwen voort op het Antwerpse ecosysteem”, stelt De Haes. “Drie domeinen springen eruit: de logistiek gekoppeld aan de haven, creatief ondernemerschap in de diamant- en de modesector, en een derde domein rond gezondheidszorg en de publieke sector.”

Fusiekandidaat of uitdager

AMS biedt acht voltijdse masteropleidingen. De klassieke MBA heeft wat van zijn glans verloren. De managementscholen mikken daarom ook op bedrijfsspecifieke opleidingen en diversifiëren hun aanbod. Dat past ook in een trend naar levenslang leren. “De bedrijfsspecifieke opleidingen hebben groeipotentieel”, zegt De Haes. “Met zo’n programma is de return voor een bedrijf onmiddellijk zichtbaar. Een tweede groeimotor zijn nog altijd de executive-masterprogramma’s. We bouwen naast onze generalistische executive MBA ook een aantal specifieke programma’s, zoals de master in real estate of in digitale transformatie in public management.”

Om de school te profileren, wordt kritische massa steeds belangrijker. Dat beseft ook de nieuwe decaan. “Het is een van de belangrijke uitdagingen voor de komende jaren. We kunnen pas relevant zijn als we voldoende kritische massa hebben om te investeren in onze expertise. Onze doelstelling is tegen 2022 een school met 20 miljoen euro omzet te zijn. Daarvan is slechts 1,3 miljoen subsidies.”

Oud-studenten vertellen

Caroline Van Rompuy Chief digital information officer Agfa

(Master in IT-Governance and Aussurance, afstudeerjaar 2017)

“Ik volgde de opleiding aan AMS naast mijn werk. Twee jaar volgde ik om de drie weken een cursus van drie dagen ‘s avonds en een deel op zaterdag. Dat was best combineerbaar en het was leuk omdat je opnieuw naar de universiteit ging.

“Begin jaren tachtig heb ik toegepaste economische wetenschappen gestudeerd. Toen bestond nog geen IT-masteropleiding. Mijn hele carrière ben ik al actief in IT, ik vond dat het tijd werd ook eens een IT-diploma te halen. Nadat ik jarenlang op regionaal en uitvoerend niveau had gewerkt, voelde ik de behoefte me meer met het strategische bezig te houden. Daarvoor was dit de ideale opleiding: ze raakt aan strategische, operationele en uitvoerende facetten van IT-management. En dat heeft gewerkt, want door de opleiding kwam het aanbod om bij Agfa chief digital information officer te worden.”

Valerie Van den Keybus Co-managing director Belcham in New York

(Master in Global Management, afstudeerjaar 2009)

“Ik begon ik aan de opleiding bij AMS met een master in communicatiewetenschappen. De opleiding bood me vooral een perspectief op een internationale carrière en de kans mijn voorgaande studie in een ruimer kader te zien. Het was fantastisch me een jaar lang te omringen met slimme, gelijkgestemde, ambitieuze, internationale go-getters en mijn grenzen te verleggen.

“Een MBA is een startschot of een reset-knop, geen eindbestemming. Het is een manier om in korte tijd veel informatie te vergaren of een nieuwe weg in te slaan, maar het is zeker niet de enige manier om vooruit te komen. Als je niet wilt stagneren, moet je blijven leren. Ik geloof in een combinatie van methodes: van boeken lezen en advies vragen, tot drastischer zaken zoals het veranderen van werk of je inschrijven voor een MBA-cursus.”

Johnny Van der Straeten CEO Universitair Ziekenhuis Antwerpen (UZA)

(Executive MBA, afstudeerjaar 1992)

“Het UZA telt 599 bedden en er werken 300 mensen. Nagenoeg mijn hele carrière heb ik in het ziekenhuis gewerkt. Als socioloog had ik behoefte aan meer kennis over de samenhang tussen de departementen. Die heb ik door mijn AMS-opleiding gekregen. Ik ben er meer een generalist door geworden. Zonder die opleiding was ik wellicht nooit CEO geworden.

“Dat je een netwerk opbouwt tijdens de opleiding, is een aangenaam neveneffect. Je zit samen met kaderleden uit diverse sectoren en je moet intens samenwerken in kleine groepjes. Dat smeedt banden. In vergelijking met de opleiding die ik later aan INSEAD heb gevolgd, ontbrak in Antwerpen de internationale dimensie een beetje. Later is daar verandering in gekomen. Dat is goed in een globaliserende wereld. Voor interne opleidingen over leiderschap en lean management doet het UZA nog altijd een beroep op AMS.”

Tom Heyman President Johnson & Johnson Development Corporation

(Executive MBA, afstudeerjaar 1984)

“Ik studeerde in 1979 in Leuven af als jurist. Daarna volgde ik een postgraduaat in Genève en ben ik een tijd assistent geweest. In 1982 ben ik bij Janssen Pharmaceutica begonnen op de juridische afdeling. Ik heb toen een interne MBA gevolgd. De opleiding duurde twee jaar en kwam overeen met wat nu een executive MBA heet.

“Het netwerk dat doorgaans is verbonden aan een MBA, heb ik er niet aan overgehouden, maar de opleiding heeft wel veel betekend voor mijn loopbaan. In de jaren zeventig was een rechtenstudie nog weinig praktijkgericht. Dankzij AMS kreeg ik inzichten in economische en financiële mechanismen. Drie jaar later kreeg ik de vraag naar de Verenigde Staten te komen. 29 jaar later ben ik er nog altijd. De functies die ik opgenomen heb, steunen minder op mijn juridische achtergrond dan op de MBA-opleiding aan AMS.”

Guido Kestens ex-CEO C&A België

(Postuniversitair programma Bedrijfsbeheer (PPB), afstudeerjaar 1973)

“Ik ben burgerlijk ingenieur. Ik was goed in wiskunde, maar economie trok me meer aan. Toen de C&A-directie me begin jaren zeventig vroeg of ik een PPB wilde volgen, hoefde ik niet lang na te denken. Die opleiding heeft me geholpen bij mijn loopbaan. Op mijn 29ste werd ik bij C&A directeur expansie en later directeur van de backoffice. In 1987 nam ik de Belgische directie over.

“Toen ik de opleiding deed, was de netwerkvorming beperkt. Er was één richting en één cursus. Ik heb mijn netwerk vooral aan de Warande en het VEV te danken. Maar toen ik aan het hoofd van C&A in België stond, een bedrijf met zowat 2000 werknemers, heb ik veel kaderleden ertoe aangezet cursussen bij AMS te volgen.

“Tien jaar geleden heeft decaan Philippe Naert een internationalisering in gang gezet. Ik heb hem toen ook voorgesteld een alumnivereniging op te starten. Die heb ik een decennium geleid.”

Gilbert Vandeputte ex-CEO Vandeputte Safety Experts

(Postuniversitair programma Bedrijfsbeheer (PPB), afstudeerjaar 1964 )

“Ik zat samen met mijn vader en vier broers in het familiebedrijf. Wij leverden zowel diensten als producten in veiligheid. Toen ik in 1992 met pensioen ging, werkten bij Vandeputte Safety Experts 300 mensen. Ik heb bij de Antwerp Management School het post-universitaire programma voor bedrijfsbeheer gedaan, een MBA avant la lettre. Ik was industrieel ingenieur scheikunde. Ik trok naar AMS op aanraden van mijn schoonvader. Ik heb er veel geleerd. Van mijn docenten, maar ook van de collega’s met wie ik studeerde. We waren geen groentjes. De meesten onder ons hadden al een zekere leeftijd. Ik was 33 jaar.

“We kregen marketing en cases. Onze docenten waren mensen die het reilen en zeilen in grote bedrijven uit de eerste hand kenden. Mijn persoonlijke voordeel was dat ik de opgedane kennis meteen in praktijk kon brengen in het familiebedrijf.”

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content