De 46-jarige Andreas Andersen werd als kind besmet door het pretparkvirus in Walibi in Waver. Bijna vier decennia later is hij CEO van het Zweedse attractiepark Liseberg, het grootste van Scandinavië, en heeft hij de handen overvol met het voorzitterschap van IAAPA, de brancheorganisatie voor pretparken en hun toeleveranciers. Al wordt het universum van IAAPA steeds ruimer. Zo zijn ook skigebieden, cruisebedrijven en retailparkbouwers lid van IAAPA, dat bij monde van Andersen gul met lof zwaait naar de Belgische parken. Vooral Tomorrowland maakt indruk, zo blijkt.
...

De 46-jarige Andreas Andersen werd als kind besmet door het pretparkvirus in Walibi in Waver. Bijna vier decennia later is hij CEO van het Zweedse attractiepark Liseberg, het grootste van Scandinavië, en heeft hij de handen overvol met het voorzitterschap van IAAPA, de brancheorganisatie voor pretparken en hun toeleveranciers. Al wordt het universum van IAAPA steeds ruimer. Zo zijn ook skigebieden, cruisebedrijven en retailparkbouwers lid van IAAPA, dat bij monde van Andersen gul met lof zwaait naar de Belgische parken. Vooral Tomorrowland maakt indruk, zo blijkt. ANDREAS ANDERSEN. "Die groeit continu en is veerkrachtig. De vooruitzichten voor de komende vijf tot tien jaar zijn ook heel goed. We zien vooral groei in Azië, maar zelfs in mature markten, zoals België, Scandinavië en Duitsland, zit nog groei. De structuur van onze sector verandert wel vrij snel. In een mature markt heeft het weinig zin achtbanen of waterglijbanen aan een park toe te voegen. Aangezien de reisgewoonten erg zijn veranderd, is de markt van short breaks veel belangrijker geworden. Je moet dus verblijfsmogelijkheden creëren. Plopsa in De Panne is een heel goed voorbeeld. In 2020 voegen ze een hotel toe aan hun park. En ik hoop er een in Liseberg, het themapark in Göteborg dat ik leid sinds 2011, te openen in 2021 of 2022. Het is een steeds belangrijker stuk van de groei en de winstgevendheid van de sector geworden." ANDERSEN. "Er zijn inderdaad enorme investeringen aangekondigd, in de meeste gevallen om de verblijfsduur te verlengen of het hele jaar open te kunnen blijven. Disney investeert zowat 2 miljard, hoofdzakelijk in Parijs. Europa-Park (het grootste park in Duitsland, nvdr) investeert 300 miljoen, net als Liseberg. Compagnie des Alpes wil nieuwe accommodatie en attracties bouwen in Parc Astérix en Futuroscope, Merlin Entertainment investeert in parken in Italië en het Verenigd Koninkrijk, en onder meer ook Walibi, De Efteling en Plopsa investeren fors. Het wordt echt gek, want niet alleen in China, maar ook in het Midden-Oosten zijn er enorme projecten, zoals Warner Brothers dat in Abu Dhabi het grootste indoorthemapark ter wereld heeft gebouwd." ANDERSEN. "Geloof me, er zijn veel gemakkelijkere sectoren dan attractieparken om geld mee te verdienen ( lacht). Maar de voorbije paar jaar zijn er inderdaad nieuwe kapitaalkrachtige spelers in de sector gekomen, vooral in China en Zuidoost-Azië, die vaak ook om andere redenen zijn ingestapt. Zij gebruiken het als een vehikel om residentieel commercieel vastgoed te verkopen. Ze bouwen een attractiepark om tienduizenden appartementen errond te kunnen verkopen. Gelukkig heeft de Chinese overheid onlangs ingegrepen." ANDERSEN. "We worden veel meer hybride. Vroeger was een attractiepark een attractiepark en een dierentuin een dierentuin. Nu krijg je een mix van allerlei vormen. We zien bijvoorbeeld dat winkels veel meer ervaringen aanbieden en zo een concurrent worden voor parken. Hun model komt steeds dichter bij ons businessmodel. We werden onlangs zelfs uitgenodigd om te spreken op de raad van de Duitse winkelcentra en ik zat samen met het Franse Rodamco dat een winkelcentrum nabij Disneyland Parijs bouwt. Ik verwacht ook dat veel parken, zoals Europa-Park, zogenaamde RTE-zones (retail, dining, entertainment) ontwikkelen in of toevoegen aan hun parken." ANDERSEN. "Inderdaad. We groeien in veel sectoren die eerder niet relevant waren voor ons, en cruiseschepen zijn een goed voorbeeld. De nieuwste megaschepen zijn bijna attractieparken. We hebben ook skistations als lid, of een Oostenrijkse vastgoedontwikkelingsgroep, en musea. Allemaal willen ze weten hoe ze hun gasten moeten entertainen, en dat kunnen ze leren van attractieparkuitbaters. Ook een museum moet je runnen als een park. We strijden ook allemaal om hetzelfde: tijd en geld van de mensen." ANDERSEN. "Wat in Indonesië of de Verenigde Staten verkeerd loopt, heeft ook een impact op de Benelux of Scandinavië. We zitten allemaal in hetzelfde schuitje. IAAPA probeert daarom de kennis over veiligheid van de attracties te verhogen en te zorgen dat iedereen dezelfde normen hanteert. Als we niet veilig werken, zullen we verdwijnen. De statistieken tonen aan dat we in veiligheid beter presteren dan de meeste andere sectoren. De meeste Europese landen hebben goede wetgeving en goede inspectieschema's. Het veiligheidsniveau is hier zeer hoog, zeker ook in de Belgische parken Maar we zien veel in groeimarkten dat beter kan." ANDERSEN. "Dat is uiteraard een van onze voornaamste bezorgdheden. Neem de aanslag in de Bataclan in Parijs. Dat was de dag voor wij onze Kerstmarkt in Liseberg openden. Wij voelden, 1500 kilometer verwijderd van Parijs, wekenlang de impact van die aanslag. Disneyland Parijs bleef zelfs dagenlang dicht. Wij als federatie creëren het platform waarop onze leden over veiligheid met elkaar kunnen overleggen. De grotere spelers hebben de ervaring, de kracht en de middelen om daarin innovatief te zijn, en wij zorgen dat iedereen in de sector daarvan kan profiteren." ANDERSEN. "Oost-Europa, nu het beschikbare inkomen daar stijgt. Polen is een goed voorbeeld, maar ook in Rusland worden veel projecten gebouwd. En dan is er uiteraard Azië. Legoland groeit er snel, Disney mikt op China en Fox zit in Maleisië. Daarnaast is Saudi-Arabië een snel groeiende markt, en ook Dubai is na heel wat beginnersproblemen interessant. Het gaat snel. Zo was ik onlangs in Vietnam waar ik de groep Sun World Danang Wonders bezocht. Die werd amper zeven jaar geleden opgericht, maar baat al diverse parken uit en is agressief in haar expansie." ANDERSEN. "Dat we de verandering niet goed aanpakken. We kunnen beter worden in duurzaamheid. Dan heb ik het over zaken als plastic bekertjes. En alles wat digitaal is, is echte concurrentie. In een studie van onze Duitse parken werd Duitse tieners gevraagd wat de grootste concurrentie is voor attractieparken ( toont zijn smartphone): This baby. Digitalisering zal ook een impact hebben op hoe tickets zullen worden verkocht en op hoe een park na het bezoek in contact blijft met zijn bezoekers. Data-analyse wordt steeds belangrijker om te weten wat de bezoeker wil en doet." ANDERSEN. "Toen ik startte in deze sector, werd die liefkozend de Xerox-industrie genoemd. Iedereen kopieerde iedereen, maar vooral Disney, dat vele jaren baanbrekend was. Dat is niet meer het geval. Je ziet overal innovatie. Wat vooral belangrijk is, is dat je je bezoekers kent en trouw blijft aan het DNA van je park. Liseberg, mijn park, bestaat over vijf jaar 100 jaar, en sommige dingen daar kan je gewoon niet kopiëren." ANDERSEN. "Dat ik deze job doe, is mee het gevolg van het feit dat ik opgroeide in Brussel. Ik leefde er met mijn ouders van 6 tot 11 jaar. Zij waren eurocraten. Walibi was mijn thuispark. Daar heb ik het virus gekregen. Walibi draagt de schuld voor wat ik vandaag doe ( lacht). De Belgische spelers in onze sector zijn ook zeer professioneel en zeer open. Zo ben ik trots op de zeer goede relatie met Tomorrowland. Momenteel kijkt iedereen in de sector naar hen, onder meer naar hoe zij veiligheid aanpakken. Ze hebben een indrukwekkend toegangssysteem en zijn een schoolvoorbeeld van hoe je er cashloos kan verblijven. Ze leren ons ook lessen in hoe je de jongeren moet bereiken. Zij hebben een nieuwe dimensie gegeven aan fomo, fear of missing out. Zij zijn erin geslaagd een succesvolle strategie uit te werken om mensen het gevoel te geven dat ze er per se bij moeten zijn, uit vrees iets geweldigs te missen, wat zeer relevant is voor onze sector. Wij willen allemaal attracties die mensen absoluut willen zien, en waarvan ze dan een foto nemen die zij delen via Facebook of Instagram om anderen jaloers te maken."