Bij de koffie, op een boterham of als smeerpasta: speculoos smaakt altijd. Ook aan de andere kant van de Atlantische Oceaan zijn ze daarvan overtuigd. Vijf procent van de Amerikaanse huishoudens, ongeveer zes miljoen, kocht in 2019 minstens één keer Lotus Biscoff, de naam van speculoos in het buitenland. 'In de grootste consumentenmarkt ter wereld vertegenwoordigt dat 1 miljard koekjes', aldus het bedrijf in een toelichting.

Moederbedrijf Lotus Bakeries deed het vorig jaar dan ook beter dan verwacht. De omzet steeg met 10,1 procent tot 612,7 miljoen euro. Die stijging is dus vooral aan de buitenlandse markt, maar ook aan de Natural Foods-merken. Dat zijn natuurlijke tussendoortjes, zoals noten- en granenrepen.

Buitenlandse markt

De grootste absolute groei kwam van Lotus Biscoff, goed voor een groei met twee cijfers. Er was sterke groei in de grote markten als de VS, het Verenigd Koninkrijk, Frankrijk en China, maar ook in andere landen als Zuid-Korea, Australië, Spanje, Tsjechië en Zwitserland.

Ook Natural Foods - de natuurlijke tussendoortjes - kenden een tweecijferige groei. Voor het eerst werden de cijfers van Kiddylicious, een Britse producent van voedzame tussendoortjes, volledig mee in de cijfers opgenomen. De recurrente ebitda-winst (de winst voor interesten, belastingen, afschrijvingen en waardeverminderingen) steeg 12 procent tot 123,6 miljoen euro, eveneens beter dan verwacht. Netto bleef vorig jaar 75,8 miljoen euro over, of 11,6 procent meer dan een jaar eerder.

Het bedrijf uit Lembeke stelt een dividend voor van 32 euro per aandeel, een stijging met 10 procent. Lotus Bakeries spreekt dan ook van een "heel succesvol" 2019, met als hoogtepunt de opstart van een speculoosfabriek in de VS. Voor dit jaar kijkt de koekjesbakker uit naar de lancering van een nieuw speculooskoekje, met een vulling. Er komt daarvoor een nieuwe productielijn in Lembeke.

Bij de koffie, op een boterham of als smeerpasta: speculoos smaakt altijd. Ook aan de andere kant van de Atlantische Oceaan zijn ze daarvan overtuigd. Vijf procent van de Amerikaanse huishoudens, ongeveer zes miljoen, kocht in 2019 minstens één keer Lotus Biscoff, de naam van speculoos in het buitenland. 'In de grootste consumentenmarkt ter wereld vertegenwoordigt dat 1 miljard koekjes', aldus het bedrijf in een toelichting. Moederbedrijf Lotus Bakeries deed het vorig jaar dan ook beter dan verwacht. De omzet steeg met 10,1 procent tot 612,7 miljoen euro. Die stijging is dus vooral aan de buitenlandse markt, maar ook aan de Natural Foods-merken. Dat zijn natuurlijke tussendoortjes, zoals noten- en granenrepen.De grootste absolute groei kwam van Lotus Biscoff, goed voor een groei met twee cijfers. Er was sterke groei in de grote markten als de VS, het Verenigd Koninkrijk, Frankrijk en China, maar ook in andere landen als Zuid-Korea, Australië, Spanje, Tsjechië en Zwitserland. Ook Natural Foods - de natuurlijke tussendoortjes - kenden een tweecijferige groei. Voor het eerst werden de cijfers van Kiddylicious, een Britse producent van voedzame tussendoortjes, volledig mee in de cijfers opgenomen. De recurrente ebitda-winst (de winst voor interesten, belastingen, afschrijvingen en waardeverminderingen) steeg 12 procent tot 123,6 miljoen euro, eveneens beter dan verwacht. Netto bleef vorig jaar 75,8 miljoen euro over, of 11,6 procent meer dan een jaar eerder. Het bedrijf uit Lembeke stelt een dividend voor van 32 euro per aandeel, een stijging met 10 procent. Lotus Bakeries spreekt dan ook van een "heel succesvol" 2019, met als hoogtepunt de opstart van een speculoosfabriek in de VS. Voor dit jaar kijkt de koekjesbakker uit naar de lancering van een nieuw speculooskoekje, met een vulling. Er komt daarvoor een nieuwe productielijn in Lembeke.