Ambitieuze neo-bank Revolut start offensief in België

STEVEN GECLOWICZ "Wij zijn geen bank, maar we bieden gelijkaardige financiële diensten aan." © Kris Van Exel
Patrick Claerhout
Patrick Claerhout redacteur bij Trends

De Britse start-up Revolut, gespecialiseerd in betalingen in vreemde munten en internationale geldtransfers zonder kosten, start een offensief op de Belgische markt. Zo moet het aantal klanten in België ruim verdubbelen.

Revolut wordt vaak in één adem genoemd met het Duitse N26. Beide gelden als ‘neo-banken’, jonge technologiespelers die net als de klassieke banken financiële producten en diensten aanbieden. Revolut en N26 zijn de enige Europese fintech-spelers die miljoenen klanten wisten aan te trekken. Revolut telt naar eigen zeggen wereldwijd 4 miljoen gebruikers, onder wie 45.000 Belgen.

De Britse start-up is geen traditionele bank. Ze biedt haar diensten aan via een app op de smartphone. Ze tracht het verschil te maken met snelle en gebruiksvriendelijke technologie, innovatieve producten en diensten, en een lage kostprijs voor de klant. Vooral jongeren kiezen ervoor.

Geen extra kosten

Steven Geclowicz, countrymanager voor België, ziet Revolut als een uitdager van de traditionele banken. “We bieden gelijkaardige financiële diensten aan”, zegt hij. Opgericht in 2015 door twee Russen, de trader Nik Storonsky en de IT-ontwikkelaar Vlad Yatsenko, maakt Revolut het zijn gebruikers mogelijk geld over te schrijven naar het buitenland en te betalen in een vreemde munt zonder zware extra kosten.

Zo gebeurt het omzetten van valuta tegen het interbancaire tarief. Dat is het tarief dat de banken elkaar op weekdagen aanrekenen als de markten open zijn. Voor hun klanten komt daar doorgaans een ferme schep bij. Ook als een reiziger geld wil afhalen of uitgeven in het buitenland rekent Revolut geen toeslag aan. Dat kan zowel via een prepaid kredietkaart als via de app. “Met Revolut bespaar je 3 tot 10 procent op je buitenlandse uitgaven. Dat varieert naargelang de kosten die je huisbank aanrekent”, stelt Geclowicz.

Ook cash afhalen in het buitenland kan tot 200 euro per maand zonder extra fees of commissies. Maar de start-up wil ook relevant zijn voor klanten die in eigen land blijven. Zo is het mogelijk digitaal en in enkele minuten een rekening te openen. Dat kan een buitenlandse rekening zijn. Revolut biedt ook vijf cryptomunten aan, waaronder de bitcoin en de ethereum.

Miljoenen gebruikers

De cocktail van innovatie, transparante kosten en klantenkorting, wist al een pak mensen te overtuigen. Amper vier jaar na zijn oprichting telt de Britse fintechspeler naar eigen zeggen 4 miljoen gebruikers. Met die kanttekening dat niet iedereen die de app downloadt, er ook regelmatig gebruik van maakt. Revolut spreekt van een half miljoen dagelijkse gebruikers en 1,2 miljoen die minstens één keer per week de app of kaart gebruiken.

In continentaal Europa is vooral Frankrijk een grote markt. Revolut claimt er meer dan een half miljoen gebruikers. Frankrijk is niet toevallig een land waar de banken technologisch achteroplopen. Een bankenapp is er nog een uitzondering en de technologie is vaak gedateerd. In België is de toestand beter, maar Geclowicz noemt ook de Bancontact-technologie verouderd.

In ons land zegt Revolut 45.000 klanten te hebben, met een gemiddelde leeftijd van 33 jaar. Dat moeten er tegen het einde van het jaar 100.000 zijn. “België is een uitdaging”, zegt Geclowicz. “De Belg is conservatief in bankzaken. Het vertrouwen in de banken is er groot, nieuwe technologieën worden maar langzaam opgepikt. Als Revolut in België een succes wordt, kunnen we het bij wijze van spreken overal maken.”

Om de doelstelling van 100.000 klanten te bereiken, zette Revolut voet aan de grond in Brussel en Antwerpen. Er werken zeven mensen. Toch is het niet de bedoeling veel uit te geven aan marketing. De onderneming rekent vooral op mondreclame. “Onze app is zo intuïtief dat veel mensen er snel het gemak van inzien”, zegt Geclowicz.

Lage drempel

De klassieke banken sluiten kantoren en investeren fors in digitale kanalen, zoals mobiel bankieren. Toch denkt Revolut zich te kunnen onderscheiden. Commercieel wil de start-up partnerschappen afsluiten met bekende merken. Zo zouden klanten kunnen genieten van kortingen bij luchtvaartmaatschappijen, bioscopen, winkelketens, enzovoort. De partnerschappen moeten Revolut een grotere visibiliteit en naambekendheid opleveren. “We kondigen binnenkort een samenwerking met Uber Eats aan”, meldt Geclowicz.

Daarnaast wil Revolut nog dit jaar in België kredieten aanbieden en een commissievrij tradingplatform lanceren. Daarmee zou de start-up in het vaarwater van de gevestigde banken komen, en van beleggingsplatformen als Bolero (KBC), Keytrade en BinckBank. Ook robotadvies komt er. “Alles wat we lanceren, moet eenvoudig te gebruiken zijn. De drempel en de kosten laag houden, daar is het ons om te doen.”

Inkomsten

Revolut haalde de voorbije jaren 336 miljoen dollar op bij belangrijke investeerders, zoals DST Global, Index Ventures, Ribbit Capital en Balderton Capital. De inkomsten komen van betalende formules. Het biedt een Premium-pakket aan tegen 7,99 euro per maand en een Metal-pakket tegen 13,99 euro. En het neemt commissies op de verkoop van verzekeringsproducten. Zo heeft de app van Revolut een ingebouwde reisverzekering voor medische kosten in het buitenland.

Geclowicz is ervan overtuigd dat er een rendabel verdienmodel in zit. Voorlopig is dat niet het geval. Revolut maakte 15 miljoen pond verlies in 2017. Cijfers voor 2018 zijn er nog niet. “Geld verdienen is niet onze eerste prioriteit”, zegt Geclowicz. “We mikken vooral op groei. Over vijf jaar moeten we 100 miljoen klanten hebben. We verwelkomen elke dag zo’n 10.000 nieuwe gebruikers. Om ons doel te halen, moeten we elke dag 50.000 nieuwe rekeningen openen.”

Daarom zet Revolut in op het continu verbeteren en moderniseren van de technologie, en op expansie in de Verenigde Staten en Azië. Die uitbreiding start in Japan, Hongkong en Singapore.

De drive om snel en agressief te groeien, zet druk op een kleine organisatie. Revolut kwam de voorbije maanden negatief in het nieuws omdat de werklast er ondraaglijk hoog zou zijn. Een artikel in het magazine Wired hekelde de bedrijfscultuur. Medewerkers klagen erover dat de verkoopdoelstellingen almaar verhoogd worden. En wie zijn doelen niet haalt, dreigt zonder pardon op straat te belanden.

Revolut, dat een banklicentie in Litouwen heeft, schoot volgens de Britse krant The Telegraph ook tekort in de strijd tegen het witwassen. De systemen om verdachte transacties te identificeren, zouden vorig jaar gedurende een periode niet gewerkt hebben. Geclowicz ontkent dat. Hij zegt dat het nieuwe waarschuwingssysteem niet goed functioneerde, waardoor het bedrijf naar het oude moest teruggrijpen.

Revolut in cijfers

– Opgericht in 2015 door de Russen Nik Storonsky en Vlad Yatsenko.

– Meer dan 700 medewerkers wereldwijd.

– Haalde al 336 miljoen euro risicokapitaal op. Bij de jongste kapitaalronde werd het bedrijf gewaardeerd aan 1,7 miljard dollar.

– 4 miljoen klanten wereldwijd, onder wie 45.000 Belgen.

– Groeit naar eigen zeggen à rato van 10.000 nieuwe gebruikers per dag.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content