Door het chiptekort zijn er wereldwijd ongeveer 18 miljoen voertuigen minder geproduceerd. Volgens Allianz kregen vooral de Europese autofabrikanten zware klappen. Tussen januari en augustus 2022 lag de verkoop van nieuwe wagens bijna 12 procent lager dan vorig jaar in de Europese Unie.

De industrie heeft de problemen wel deels zelf over zich afgeroepen, klinkt het nog. 'Om de klap van corona op te vangen, werd er flink bespaard. Onder meer door voorraden en bestellingen van halfgeleiders te minimaliseren', aldus Allianz.

Hierdoor zochten de chipfabrikanten hun heil elders en werd de productie afgestemd op sterke markten zoals die van computers en datacenters. 'Toen de automarkt weer aantrok, bleek er nog maar een beperkte hoeveelheid chips beschikbaar voor de auto-industrie', stelt Allianz vast. De oorlog in Oekraïne en de lockdowns in China hebben de bevoorradingsproblemen nog verergerd.

De verzekeraar verwacht dat de toelevering van chips in Europa nog lange tijd een onzekere factor blijft. Gemiddeld zit er voor ongeveer 600 euro aan chips in een auto, meer dan het dubbele tegenover tien jaar geleden. 'Die trend zet alleen maar verder door', aldus Allianz. Europa moet dan ook voluit inzetten op de eigen productie van computerchips voor de auto-industrie, klinkt het.

Door het chiptekort zijn er wereldwijd ongeveer 18 miljoen voertuigen minder geproduceerd. Volgens Allianz kregen vooral de Europese autofabrikanten zware klappen. Tussen januari en augustus 2022 lag de verkoop van nieuwe wagens bijna 12 procent lager dan vorig jaar in de Europese Unie. De industrie heeft de problemen wel deels zelf over zich afgeroepen, klinkt het nog. 'Om de klap van corona op te vangen, werd er flink bespaard. Onder meer door voorraden en bestellingen van halfgeleiders te minimaliseren', aldus Allianz.Hierdoor zochten de chipfabrikanten hun heil elders en werd de productie afgestemd op sterke markten zoals die van computers en datacenters. 'Toen de automarkt weer aantrok, bleek er nog maar een beperkte hoeveelheid chips beschikbaar voor de auto-industrie', stelt Allianz vast. De oorlog in Oekraïne en de lockdowns in China hebben de bevoorradingsproblemen nog verergerd. De verzekeraar verwacht dat de toelevering van chips in Europa nog lange tijd een onzekere factor blijft. Gemiddeld zit er voor ongeveer 600 euro aan chips in een auto, meer dan het dubbele tegenover tien jaar geleden. 'Die trend zet alleen maar verder door', aldus Allianz. Europa moet dan ook voluit inzetten op de eigen productie van computerchips voor de auto-industrie, klinkt het.