De luchtvaartmaatschappij ziet geen mogelijkheden meer om uit zijn 'ernstige economische en financiële situatie' te raken, nadat het personeel een reorganisatieplan afgewezen had. Het herstructureringsplan hield in dat 1.700 van de 12.500 banen zouden sneuvelen en de rest van het personeel loon zou inleveren. De Italiaanse regering maakte al herhaaldelijk duidelijk dat zij geen financiële middelen ter beschikking stelt aan de noodlijdende luchtvaartmaatschappij.

Aandeelhouders van Alitalia beslisten dinsdag unaniem om de faillissementsprocedure in gang te zetten. Volgens de Italiaanse wetgeving is de Italiaanse regering nu verplicht om met fondsen over de brug te komen om de operaties verder te verzekeren, en moet ze bestuurders aanduiden om het bedrijf te herstructureren of te liquideren.

Bedoeling is dat de luchtvaartmaatschappij binnen de twee jaar weer levensvatbaar gemaakt wordt, met mogelijk verkoop van activa, banenverlies en wijzigingen in de operaties. Als dat niet lukt, zal het bedrijf failliet verklaard worden.

De belangrijkste aandeelhouders van Alitalia zijn Etihad Airways en Italiaanse banken. De Italiaanse minister van Financiën Pier Carlo Padoan had vorige week benadrukt dat de regering geen extra geld in Alitalia zou pompen. "Alitalia is een privébedrijf en zijn lot ligt in handen van de aandeelhouders en het management", aldus Pier Carlo Padoan. Minister van Economische Ontwikkeling Carlo Calenda zei zondag te hopen dat Alitalia "in zijn geheel verkocht kan worden, niet in stukken".

In 2015, het laatste jaar waarvoor cijfers gepubliceerd werden, leed Alitalia een verlies van 199 miljoen euro. Sinds de luchtvaartmaatschappij uit een faillissement kwam in 2009, verloor de onderneming bijna 3 miljard euro.

De luchtvaartmaatschappij ziet geen mogelijkheden meer om uit zijn 'ernstige economische en financiële situatie' te raken, nadat het personeel een reorganisatieplan afgewezen had. Het herstructureringsplan hield in dat 1.700 van de 12.500 banen zouden sneuvelen en de rest van het personeel loon zou inleveren. De Italiaanse regering maakte al herhaaldelijk duidelijk dat zij geen financiële middelen ter beschikking stelt aan de noodlijdende luchtvaartmaatschappij.Aandeelhouders van Alitalia beslisten dinsdag unaniem om de faillissementsprocedure in gang te zetten. Volgens de Italiaanse wetgeving is de Italiaanse regering nu verplicht om met fondsen over de brug te komen om de operaties verder te verzekeren, en moet ze bestuurders aanduiden om het bedrijf te herstructureren of te liquideren. Bedoeling is dat de luchtvaartmaatschappij binnen de twee jaar weer levensvatbaar gemaakt wordt, met mogelijk verkoop van activa, banenverlies en wijzigingen in de operaties. Als dat niet lukt, zal het bedrijf failliet verklaard worden. De belangrijkste aandeelhouders van Alitalia zijn Etihad Airways en Italiaanse banken. De Italiaanse minister van Financiën Pier Carlo Padoan had vorige week benadrukt dat de regering geen extra geld in Alitalia zou pompen. "Alitalia is een privébedrijf en zijn lot ligt in handen van de aandeelhouders en het management", aldus Pier Carlo Padoan. Minister van Economische Ontwikkeling Carlo Calenda zei zondag te hopen dat Alitalia "in zijn geheel verkocht kan worden, niet in stukken". In 2015, het laatste jaar waarvoor cijfers gepubliceerd werden, leed Alitalia een verlies van 199 miljoen euro. Sinds de luchtvaartmaatschappij uit een faillissement kwam in 2009, verloor de onderneming bijna 3 miljard euro.