Albert Heijn zet leveranciers onder druk

© belga

In Nederland is heel wat commotie ontstaan rond een bericht van de groep Albert Heijn aan zijn leveranciers van levensmiddelen.

In een brief laat de distributiegroep aan zijn leveranciers weten dat het de kortingen (toegekend door de leveranciers) eenzijdig verhoogt.

Vanaf maandag 17 september eist Albert Heijn 2 procent meer korting op de factuur. In de praktijk betekent dit dat AH minder betaalt voor de geleverde producten.

De honderden toeleveranciers – vaak familiebedrijven – reageren als gestoken door een wesp. In het Financieel Dagblad zegt een van de toeleveranciers: “Dit is te gek voor woorden. U wilt niet weten wat voor paniekerige telefoontjes ik hier krijg. Familiebedrijven die leveren aan Albert Heijn werken met kleine marges, vaak 1 tot 2 procent. Als deze maatregel van AH doorgang vindt, betekent het dat vele familiebedrijven in het rood duiken, met alle gevolgen vandien.”

Albert Heijn voert naar eigen zeggen de maatregel door om zijn buitenlandse expansie – vooral dan in Duitsland en België – te helpen financieren. In ons land is het Nederlandse conglomeraat bezig met een ambitieuze opmars.

Vandaag telt de groep acht winkels op Belgische bodem. Een woordvoerster van AH vindt de eenzijdig afgekondigde maatregel niet buiten proportie. “Door de expansie groeien de leveranciers mee, en dat betekent dus ook een groei in hun volume,” luidt de reactie. “Om deze groei te faciliteren vinden wij het passend dat u hieraan bijdraagt,” staat er in een officieel schrijven aan de leveranciers.

Albert Heijn meldt ook nog dat het graag bereid is om alsnog in gesprek te gaan. Dat kan nodig blijken, aangezien een aantal leveranciers eventuele juridische stappen overweegt. Het is overigens niet de eerste keer dat AH in aanvaring komt met zijn leveranciers. (KC)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content