‘Albert Heijn is een sterk bedrijf’

Belgische concurrenten krijgen met Albert Heijn een reus op hun dak die voorlopig slechts zijn teen in het water steekt. Colruyt, Delhaize en Carrefour mogen hun borst natmaken. Topman Sander van der Laan licht de strategie van de Nederlandse supermarktketen toe.

Belgische concurrenten krijgen met Albert Heijn een reus op hun dak die voorlopig slechts zijn teen in het water steekt. Colruyt, Delhaize en Carrefour mogen hun borst natmaken. Topman Sander van der Laan licht de strategie van de Nederlandse supermarktketen toe.

Meestal zijn nieuwe spelers niet zo bedreigend. Nieuwe winkels openen, investeren in logistiek en marketing, onderhandelen met nieuwe leveranciers, het kost allemaal veel tijd en handenvol geld. Maar niet voor Albert Heijn die hier 50 supermarkten wil hebben tegen 2016. De marktleider in de zeer competitieve Nederlandse markt staat bijvoorbeeld veel sterker dan de Belgische concurrenten tegenover zijn leveranciers.

“Albert Heijn is een sterk bedrijf. Voor de Benelux kopen we drie keer zoveel in als een gemiddelde concurrent in Vlaanderen. Dat schaalvoordeel spelen we uit”, zegt CEO Sander van der Laan (44). Daardoor kan Albert Heijn goedkoop inkopen, wat de keten tegelijkertijd goedkoper en winstgevender maakt dan sommige Belgische concurrenten.

Prijs wordt nog belangrijker voor de consument. Albert Heijn, en bij uitbreiding het moederbedrijf Ahold, heeft de reputatie daarvoor ook erg hard te onderhandelen bij leveranciers.

Van der Laan: “De aankoop van goederen is de grootste brok in de uitgaven van een supermarkt. Dan is het logisch dat je tegen scherpe prijzen probeert in te kopen. Tegelijk overdrijft de industrie af en toe door stijgende grondstoffenprijzen te zwaar door te rekenen.

“We zijn een succesvol bedrijf dat steeds grotere volumes inkoopt. Dan speelt er een aloud economisch principe: hoe meer je inkoopt, hoe lager de prijs zou moeten zijn. Alleen komen de meeste leveranciers daar niet vanzelf bij. Dan ontstaat wat commerciële spanning en worden sommige zaken dan meer uitvergroot dan ons lief is.”

In september stuurde Albert Heijn een brief naar al zijn leveranciers over extra kortingen. Dat veroorzaakte heel wat heisa.
Van der Laan: “Die brief is anders gevallen dan we voor ogen hadden. We probeerden aan te geven dat we, als we meer inkopen, het ook fair vinden een gesprek te hebben over een betere inkoopdeal. Eerlijk gezegd, hebben we dat niet handig aangepakt. Daarna is dat nog verkeerd geïnterpreteerd. Het wekte eerst een bepaalde indruk van eenzijdigheid op, terwijl we net graag gezamenlijk tot een overeenkomst willen komen. Maar de afgelopen tijd hebben we weer de nuance in de discussie kunnen brengen.

Ahold is aangesloten bij de overkoepelende aankoopcentrale AMS, onder meer voor de producten van het goedkopere Euroshopper-huismerk. Bent u van plan nog meer zaken Europees en op grotere schaal aan te kopen?

Van der Laan: “Daar zijn we al twintig jaar meer bezig. Toen ben ik zelf afgestudeerd op een project over inkoop op Europese schaal. Ieder jaar doen we dat al een beetje meer. Door onze uitbreiding naar Vlaanderen koopt Albert Heijn nu al 90 procent van zijn producten op Beneluxniveau aan. We werken al jaren samen met Belgische leveranciers voor al onze verse vis, een groot deel van het kippenvlees en verpakte maaltijden. Dankzij hun kennis van de lokale markt gaat de uitbreiding naar Vlaanderen ook vlot.”

Komt er door de dalende koopkracht een prijzenslag in de eurozone?

Van der Laan: “Een algemene daling van de consumentenprijzen in onze markten zie ik niet gebeuren. Albert Heijn past elke week prijzen aan. Vaak gaan ze naar omlaag, maar soms stijgen ze ook licht. Onze kosten gaan ook niet naar beneden. De consument zal met de hand op de knip boodschappen blijven doen. Daar zullen we rekening mee moeten houden.”

Stijn Fockedey

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content