Met de nodige aandacht ging het tien miljoenste exemplaar naar een Toyota RAV4 met 109.828 kilometers op de teller. Sinds de uitreiking van de eerste Car-Pass op 1 december 2006 is "tellerfraude in België zo goed als verdwenen", zegt vzw Car-Pass, een initiatief van de autofederaties Febiac en Traxio en de autokeuringen. Destijds werd bij een op de tien occasies bij verkoop de teller teruggedraaid, klinkt het. De Car-Pass bevat de kilometerstand wanneer de auto naar de keuring of bijvoorbeeld de garage of bandencentrale gaat. Sinds maart dit jaar bevat het document ook informatie over de CO2-emissie en de euronorm, de milieunorm van een voertuig. Sindsdien vermeldt het papier ook of een voertuig nog een keuring na ongeval nodig heeft. Vanaf begin 2020 zal het document ook niet-uitgevoerde terugroepacties weergeven. En om fraude met importwagens te vermijden, moeten de constructeurs vanaf dan ook hun opgeslagen kilometerstanden meedelen. De initiatiefnemers pleiten er dan ook voor om werk te maken van een Europese Car-Pass. De bevoegde federale ministers steunen die oproep. Minister van Consumenten Nathalie Muylle wees erop dat de Car-Pass de consument zekerheid biedt. "Ik zal toekomstig Eurocommissaris voor Consumentenbescherming Dider Reynders aanschrijven en vragen om een invoering van de Car-Pass in heel Europa te overwegen." "België is met Nederland het enige Europese land met zo'n systeem", voegde mobiliteitsminister François Bellot toe. (Belga)