De SNPL had voor begin mei een staking aangekondigd, maar blies die uiteindelijk een dag van tevoren af. Air France had daarmee volgens de rechter genoeg tijd om de normale werkroosters uit de kast te halen, zoals de wet voorschrijft, maar koos er in plaats daarvan voor piloten in te zetten die zich niet als stakers hadden aangemeld.

Daarmee heeft de Franse zustermaatschappij van KLM piloten die niet wilden staken, bevoordeeld boven hun collega's die dat wel van plan waren. Dat is verboden, en daarom heeft de pilotenvakbond recht op een 'schadevergoeding'.

Van het bedrag zal Air France niet wakker liggen, maar voor de toch al verzuurde verhoudingen met de SNPL belooft de uitspraak weinig goeds. De vakbond was de drijvende kracht achter een staking waardoor het bedrijf in september twee weken lang maar op halve kracht vloog. Die actie heeft meer dan een half miljard euro gekost. (Belga/NS)

De SNPL had voor begin mei een staking aangekondigd, maar blies die uiteindelijk een dag van tevoren af. Air France had daarmee volgens de rechter genoeg tijd om de normale werkroosters uit de kast te halen, zoals de wet voorschrijft, maar koos er in plaats daarvan voor piloten in te zetten die zich niet als stakers hadden aangemeld. Daarmee heeft de Franse zustermaatschappij van KLM piloten die niet wilden staken, bevoordeeld boven hun collega's die dat wel van plan waren. Dat is verboden, en daarom heeft de pilotenvakbond recht op een 'schadevergoeding'. Van het bedrag zal Air France niet wakker liggen, maar voor de toch al verzuurde verhoudingen met de SNPL belooft de uitspraak weinig goeds. De vakbond was de drijvende kracht achter een staking waardoor het bedrijf in september twee weken lang maar op halve kracht vloog. Die actie heeft meer dan een half miljard euro gekost. (Belga/NS)