In december kondigden de spoorbonden vijf stakingsdagen aan voor januari, nadat overleg over een nieuwe cao afsprong. De achterban pikt de maatregelen niet die de spoortop wil doorvoeren om onder meer de productiviteit op te trekken. Daarbij zouden bijvoorbeeld verlofdagen sneuvelen en meer uren gewerkt worden, terwijl NMBS en Infrabel het met minder personeel zullen moeten stellen. Uiteindelijk hielden de Franstalige vakbonden begin januari een 48 urenstaking. De drie andere stakingsdagen werden opgeschort, om de blokkende studenten te ontzien. Op 12 januari kwamen de twee partijen vervolgens een onderhandelingskader en -agenda overeen, en waren nieuwe stakingen van de baan. Maar Luc Piens van ACV Transcom zegt dat de onderhandelingen nog bezig zijn, zonder zich uit te laten over het verloop van de gesprekken. "Ik denk dat we eerder naar een evenwichtig akkoord moeten gaan. Het is belangrijker om in gesprek te blijven, dan ergens een rode streep te zien op een kalender, wanneer alles afgerond moet zijn," klinkt het. "Laten we zien hoe het verder evolueert. Er zijn nog gesprekken gepland tot eind deze maand Ludo Sempels van de socialistische spoorbond ACOD Spoor laat weten "dat we nog aan het onderhandelen zijn". De bonden onderhandelen met HR Rail, dat het sociaal overleg voert voor de spoorbedrijven NMBS en Infrabel. (Belga)

In december kondigden de spoorbonden vijf stakingsdagen aan voor januari, nadat overleg over een nieuwe cao afsprong. De achterban pikt de maatregelen niet die de spoortop wil doorvoeren om onder meer de productiviteit op te trekken. Daarbij zouden bijvoorbeeld verlofdagen sneuvelen en meer uren gewerkt worden, terwijl NMBS en Infrabel het met minder personeel zullen moeten stellen. Uiteindelijk hielden de Franstalige vakbonden begin januari een 48 urenstaking. De drie andere stakingsdagen werden opgeschort, om de blokkende studenten te ontzien. Op 12 januari kwamen de twee partijen vervolgens een onderhandelingskader en -agenda overeen, en waren nieuwe stakingen van de baan. Maar Luc Piens van ACV Transcom zegt dat de onderhandelingen nog bezig zijn, zonder zich uit te laten over het verloop van de gesprekken. "Ik denk dat we eerder naar een evenwichtig akkoord moeten gaan. Het is belangrijker om in gesprek te blijven, dan ergens een rode streep te zien op een kalender, wanneer alles afgerond moet zijn," klinkt het. "Laten we zien hoe het verder evolueert. Er zijn nog gesprekken gepland tot eind deze maand Ludo Sempels van de socialistische spoorbond ACOD Spoor laat weten "dat we nog aan het onderhandelen zijn". De bonden onderhandelen met HR Rail, dat het sociaal overleg voert voor de spoorbedrijven NMBS en Infrabel. (Belga)