Dat zegt hij in De Tijd, in reactie op het benchmarkplan van NMBS-CEO Jo Cornu.

"We weten perfect wat de uitkomst zal zijn van de benchmarkstudie van de NMBS-directie die de productiviteit van alle werknemers vergelijkt met die in andere landen", zegt Jean-Pierre Goossens, de topman van ACOD Spoor. "Ze zal identiek zijn als in 2003. Toen is ook een vergelijkende studie gemaakt en was de conclusie dat het aantal spoormensen tot 32.000 moest worden teruggebracht om een efficiënt spoorbedrijf te hebben. Dat zijn er 2.700 minder dan nu."

Goossens denkt dat vooral de NMBS-werkplaatsen worden getroffen zodra de treinproducenten zelf het onderhoud van hun treinstellen gaan doen. De personeelsinkrimping kan via natuurlijke afvloeiingen. Dit jaar alleen al gaan circa 3.000 spoormensen met pensioen. Er worden tegelijk wel een duizendtal personeelsleden aangeworven.

(Belga/RR)

Dat zegt hij in De Tijd, in reactie op het benchmarkplan van NMBS-CEO Jo Cornu."We weten perfect wat de uitkomst zal zijn van de benchmarkstudie van de NMBS-directie die de productiviteit van alle werknemers vergelijkt met die in andere landen", zegt Jean-Pierre Goossens, de topman van ACOD Spoor. "Ze zal identiek zijn als in 2003. Toen is ook een vergelijkende studie gemaakt en was de conclusie dat het aantal spoormensen tot 32.000 moest worden teruggebracht om een efficiënt spoorbedrijf te hebben. Dat zijn er 2.700 minder dan nu." Goossens denkt dat vooral de NMBS-werkplaatsen worden getroffen zodra de treinproducenten zelf het onderhoud van hun treinstellen gaan doen. De personeelsinkrimping kan via natuurlijke afvloeiingen. Dit jaar alleen al gaan circa 3.000 spoormensen met pensioen. Er worden tegelijk wel een duizendtal personeelsleden aangeworven. (Belga/RR)