Bij de bevraagde automobilisten blijkt ook een groot draagvlak te bestaan voor variabele snelheden op de autosnelwegen, met 77 procent die voorstander is. De grootste voorstanders zijn zij met de meeste ervaring: vijftigplussers (83%) en automobilisten die meer dan 15.000 kilometer per jaar rijden (81%). Belangrijk is volgens VAB vooral dat wie het verkeer nu als "(zeer) onveilig" bestempelt, zich veiliger zou voelen wanneer er variabele snelheden zouden gelden in plaats van de normale limiet van 120 km/u. Een probleem daarbij blijkt wel dat de ondervraagden de huidige variabele snelheidsborden niet goed vinden functioneren. Zo vindt slechts 30 procent dat de aangegeven snelheid meestal correct is en meent 17 procent dat de aangegeven snelheid meestal te laag is. Een hogere maximumsnelheid 's nachts blijkt bij de ondervraagde automobilisten geen must. Slechts de helft van hen is voorstander. Het draagvlak hiervoor blijkt wel groter bij de Nederlandstaligen (57 procent) dan bij de Franstaligen (40%). De grootste voorstanders van zo'n snelheidsverhoging 's nachts zijn mannen (69%), dertigers (62%), automobilisten die meer dan 15.000 km per jaar rijden (68%) en automobilisten die in de voorbije drie jaar een snelheidsboete kregen (62%). (Belga)

Bij de bevraagde automobilisten blijkt ook een groot draagvlak te bestaan voor variabele snelheden op de autosnelwegen, met 77 procent die voorstander is. De grootste voorstanders zijn zij met de meeste ervaring: vijftigplussers (83%) en automobilisten die meer dan 15.000 kilometer per jaar rijden (81%). Belangrijk is volgens VAB vooral dat wie het verkeer nu als "(zeer) onveilig" bestempelt, zich veiliger zou voelen wanneer er variabele snelheden zouden gelden in plaats van de normale limiet van 120 km/u. Een probleem daarbij blijkt wel dat de ondervraagden de huidige variabele snelheidsborden niet goed vinden functioneren. Zo vindt slechts 30 procent dat de aangegeven snelheid meestal correct is en meent 17 procent dat de aangegeven snelheid meestal te laag is. Een hogere maximumsnelheid 's nachts blijkt bij de ondervraagde automobilisten geen must. Slechts de helft van hen is voorstander. Het draagvlak hiervoor blijkt wel groter bij de Nederlandstaligen (57 procent) dan bij de Franstaligen (40%). De grootste voorstanders van zo'n snelheidsverhoging 's nachts zijn mannen (69%), dertigers (62%), automobilisten die meer dan 15.000 km per jaar rijden (68%) en automobilisten die in de voorbije drie jaar een snelheidsboete kregen (62%). (Belga)