Abdijbieren Affligem en Grimbergen blijven groeien

© belga
Wolfgang Riepl
Wolfgang Riepl redacteur bij Trends

Er zit maar geen rem op de internationale verkoop van de abdijbieren Affligem en Grimbergen. Beide zijn in buitenlandse handen, van Carlsberg en Heineken. Die biergrootheden mikken vol op de internationale groei.

Carlsberg en Heineken, respectievelijk de vierde en tweede grootste brouwer in de wereld in omzet, publiceren vandaag halfjaarcijfers. Alweer valt de onstuimige groei van de Belgische abdijbieren op. Carlsberg zag het volume van Grimbergen met 39 procent aanwakkeren in het eerste halfjaar. Volgens de Deense brouwerij is Grimbergen sinds 2011 het snelst groeiende internationale abdijbier. Carlsberg kreeg Grimbergen in 2008 in handen. Het abdijbier wordt vandaag verkocht in liefst 33 landen. Onder meer in Frankrijk loopt de verkoop bijzonder sterk. Carlsberg geeft geen volumecijfers van Grimbergen, maar het bier, dat voordien enkel in de Belgische brouwerij van Alken werd gebrouwen, wordt nu ook in de brouwerij van Obernai in de Franse Elzas (bij het Franse Kronenbourg, een dochter van Carlsberg) gebrouwen.

Voor Affligem, het abdijbier in handen van het Nederlandse Heineken, geldt hetzelfde verhaal. Ook Heineken spreekt van een volumegroei met dubbele procenten voor het abdijbier van de brouwerij uit Opwijk. De belangrijkste exportmarkten voor Affligem zijn Frankrijk, Spanje, Italië, het Verenigd Koninkrijk en de Verenigde Staten. Affligem is een van de internationale premiummerken voor Heineken. De licentie voor de verkoop van Affligem werd dit voorjaar doorgeschoven van de Belgische dochter NV Alken-Maes, naar de Heineken-groep. Bij die transactie werd de licentie gewaardeerd aan 8,45 miljoen euro.

De sterke groei van de abdijbieren is ook een gouden zaak voor de paters. De abdijen zijn de eigenaars van de merken, anders mag het geen abdijbier worden genoemd. De paters krijgen royalty’s op de volumeverkoop van zowel Affligem als Grimbergen.

Minder volume, meer winst in Rusland

De groepsprestaties bij Carlsberg in het eerste halfjaar staan in het teken van Oost-Europa. In Oekraïne en Rusland zag de Deense brouwerij de volumes dalen met 11 procent, maar de organische bedrijfswinst steeg wel met 7 procent. De gerapporteerde bedrijfswinst daalde echter met 11 procent door wisselkoerseffecten. Oost-Europa is de belangrijkste markt voor Carlsberg, goed voor 38 procent van het bedrijfsresultaat. Carlsberg is de marktleider in Rusland.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content