AB InBev meldt in zijn eerste kwartaalverslag voor 2019 dat het "een potentiële notering van een minderheidsbelang van de activiteiten in Azië op de beurs van Hongkong onderzoekt". Daarmee bevestigt de brouwer wat sinds begin dit jaar geregeld werd vermeld, vooral via de financieel-economische media Reuters en Bloomberg. Met de beursgang wil de brouwer een deel van zijn schulden aflossen. Eind vorig jaar bedroeg de netto financiële schuld 102,5 miljard dollar.
...

AB InBev meldt in zijn eerste kwartaalverslag voor 2019 dat het "een potentiële notering van een minderheidsbelang van de activiteiten in Azië op de beurs van Hongkong onderzoekt". Daarmee bevestigt de brouwer wat sinds begin dit jaar geregeld werd vermeld, vooral via de financieel-economische media Reuters en Bloomberg. Met de beursgang wil de brouwer een deel van zijn schulden aflossen. Eind vorig jaar bedroeg de netto financiële schuld 102,5 miljard dollar.Volgens voorlopige berichten zou via de notering van een minderheidsbelang 5 miljard dollar worden opgehaald. De beurs in Hongkong vereist een notering van minimaal een tiende van de aandelen. Het zou de belangen in Azië, met daarbij wellicht ook Oceanië, op circa 50 miljard dollar waarderen. Er circuleerde al een zeer brede vork voor die waardering: van 35 tot 70 miljard dollar.De beurswaarde van AB InBev bedraagt circa 130 miljard euro. De regio Azië en Stille Zuidzee betekende vorig jaar 104 miljoen hectoliter in volume (bijna een vijfde van het totaal) en 8,5 miljard dollar in omzet (een zesde van de geconsolideerde omzet). De beursgang in Hongkong lijkt dan ook bijzonder stevig geprijsd, op basis van de voorlopig geciteerde cijfers.Toch mag dat niet verbazen. Met de beursgang knipoogt AB InBev vooral naar de Chinese markt. Daar is de brouwer het nummer drie in volume, maar de uitblinker in omzet en winstgevendheid (zie tabel). De concurrenten zijn er bovendien stevig geprijsd. De marktleider China Resources Beer sloot vorig jaar een samenwerking met de Nederlander Heineken. Het bedrijf was vorig jaar goed voor een volumeverkoop van 113 miljoen hectoliter (een daling met 4,5%) en heeft 78 brouwerijen. China Resources Beer verkoopt vooral het merk Snow. Dat is wereldberoemd in China, maar wordt elders nauwelijks gedronken. Snow is door zijn positie op nummer één in China meteen ook het meest gedronken bier in de wereld. China Resources Beer zal nu de Heineken-merken verkopen in China, en de Nederlandse brouwer doet hetzelfde buiten China. Die beloftevolle joint venture maakt dat China Resources Beer vandaag tegen ruim 100 keer de nettowinst noteert.Ook het nummer twee, Tsingtao, is met een notering van 45 keer de nettowinst stevig geprijsd. Tsingtao verkocht vorig jaar 80 miljoen hectoliter en heeft 62 brouwerijen. Tsingtao is in België wellicht het meest verkochte Chinese bier, vooral in Chinese restaurants.De volumecijfers over de Chinese biermarkt lopen nogal uiteen. Tsingtao telde vorig jaar een totale volumeverkoop van 381 miljoen hectoliter. Dat was een groei met een kleine halve procent, in een markt die sinds 2014 daalt.AB InBev meldt zijn volumes in China niet. Maar het wint wel al enkele jaren marktaandeel. Op basis van een presentatie van China Resources Beer (cijfers voor 2017) zou AB InBev het nummer drie zijn (17%), na China Resources Beer (27%), en Tsingtao (18%). Daarop volgen Beijing Yanjing (9,5%) en Carlsberg (6%). De Deense brouwer bevestigt dat cijfer.AB InBev is dus de grootste winstmaker. Dat is belangrijk, want terwijl de algemene Chinese biermarkt slabakt, gaat het premiumsegment erop vooruit. Heineken verwacht dat het premiumsegment in 2023 een kwart van het Chinese biervolume zou betekenen.De groeiende Chinese middenklasse wil zich onderscheiden met 'beter bier', en dan zeker met internationale merken. Of die al dan niet lokaal worden gebrouwen, kan de Chinees worst wezen. AB InBev is daarvoor ideaal geplaatst. De brouwer doet het goed, met sterke internationale merken als Budweiser en het Mexicaanse Corona. Er wordt meer Budweiser in China gedronken dan in het thuisland Verenigde Staten. Ook de Belgische merken Hoegaarden en Stella Artois verkopen goed in China. Chinezen zijn verzot op witbier. Dat merken ook de concurrenten Carlsberg en Duvel-Moortgat.