Snow is een opmerkelijk bier. Het is het meest verkochte bier in China en zo ook het meest verkochte bier in de wereld (zie tabel). Maar buiten China kent nauwelijks iemand het merk. Snow is misschien wel het beste voorbeeld van hoe lokaal de biermarkt is gebleven, ondanks de enorme consolidatie in de sector. Internationale merken maken nog geen tiende van de wereldwijde bierverkoop (bijna 2 miljard hectoliter) uit. Consumenten blijven vooral zweren bij lokale merken.
...

Snow is een opmerkelijk bier. Het is het meest verkochte bier in China en zo ook het meest verkochte bier in de wereld (zie tabel). Maar buiten China kent nauwelijks iemand het merk. Snow is misschien wel het beste voorbeeld van hoe lokaal de biermarkt is gebleven, ondanks de enorme consolidatie in de sector. Internationale merken maken nog geen tiende van de wereldwijde bierverkoop (bijna 2 miljard hectoliter) uit. Consumenten blijven vooral zweren bij lokale merken.Ook België heeft met Jupiler een lokale wereldkampioen. Jupiler wordt ook wel in Nederland en Frankrijk verkocht, maar blijft toch bij uitstek een Belgisch bier.AB InBev heeft ook in China zijn lokale kampioenen: de merken Harbin en Sedrin. Harbin wordt, net als Jupiler, gepromoot via de sport. Net als Jupiler in België was Harbin in 2014 in China het bier van het WK voetbal. Vorig jaar verbond Harbin zijn imago met het basketbal in China. Daarnaast kent AB InBev in China een sterke groei met de (internationale) premiummerken Budweiser, Hoegaarden en Stella Artois.AB InBev verkocht vorig jaar bijna 75 miljoen hectoliter bier in China, en zag zijn marktaandeel groeien naar 19 procent. Daarmee is het in China het nummer drie, na Tsingtao en de marktleider Snow. Jaarcijfers voor 2015 zijn nog niet bekend, maar in 2014 fietste de eigenaar van Snow, China Resources Snow Breweries, naar een volume van meer dan 118 miljoen hectoliter. Daarmee heeft het een kwart van de markt. China Resources Snow Breweries is in handen van China Resources Enterprise (51%) en SABMiller (49%).China Resources Enterprise is een op de beurs van Hongkong genoteerd conglomeraat, dat behalve in bier ook activiteiten ontplooit in winkels/supermarkten (eind 2014 waren het er bijna 5000), voeding en frisdrank. Dat conglomeraat koopt nu voor 1,6 miljard dollar (12,4 miljard Hongkongse dollar) het belang van SABMiller in Snow. Dat lijkt een klein overnamebedrag. China Resources Enterprise boekte met zijn Snow-brouwerijen in 2014 een brutowinst (ebitda) van 4,35 miljard Hongkongse dollar. AB InBev betaalt voor de overname van SABMiller ongeveer dertien keer de ebitda van SABMiller.Maar bij China Resources Enterprise vinden ze niet dat ze een spotprijs betalen. SABMiller, dat sinds 1994 met de joint venture actief is in China, betaalde 6 miljard Hongkongse dollar voor zijn 49 procent in de Snow-brouwer. De verkoopprijs ligt ruim dubbel zo hoog. En de intrinsieke waarde (activa minus verplichtingen) van de Snow-brouwerijen bedroeg eind 2014 iets meer dan 27 miljard Hongkongse dollar. AB InBev vangt bijna 46 procent van dat bedrag voor een onderneming waarin het een minderheidsbelang van 49 procent zou hebben gehad.Belangrijker nog is dat de Chinese mededingingsautoriteiten de overname zouden hebben geweigerd. De combinatie zou een grote dominante speler doen ontstaan met zowat 43 procent marktaandeel. Toen AB InBev in 2008 Anheuser-Busch kocht, nam het ook brouwerijen in China mee over. De Chinese mededingingsautoriteiten gingen toen enkel akkoord op voorwaarde dat AB InBev in de toekomst geen belang zou nemen in China Resources Snow Breweries.Bovendien zou AB InBev met Snow een rechtstreekse concurrent van de eigen merken Harbin en Sedrin hebben binnengehaald. De combinatie van die drie merken zou het wel heel moeilijk hebben gemaakt. AB InBev zou eventueel goodwill en merkenwaarde in zijn balans voor China (met eind 2015 een waarde van 3,3 miljard dollar) moeten afboeken. Bovendien heeft China Resources Snow Breweries nogal wat overtollige capaciteit. Eind 2014 telde het bijna 100 brouwerijen, goed voor een productiecapaciteit van meer dan 200 miljoen hectoliter. En dat in een Chinese biermarkt die sinds 2014 daalt, na een piek van 443 miljoen hectoliter in 2013 (voor zover de Chinese statistieken betrouwbaar zijn). Vorig jaar daalde de consumptie wellicht naar zo'n 390 miljoen hectoliter. AB InBev deed het trouwens beter dan de concurrentie in die markt, met nog een kleine volumegroei, maar vooral een sterke groei van de omzet en de winstgevendheid.