In de herfst van 2016 belandde Australië bij AB InBev, na de overname van SABMiller. Het tot dan wereldwijde nummer twee had de Australische brouwer Carlton & United Breweries gekocht in de herfst van 2011 voor een bedrag van 10,5 miljard dollar.

Carlton & United Breweries is de marktleider in Australië in volume en omzet. De brouwer heeft in volume een marktaandeel van 49 procent. De totale biermarkt betekent 18 miljoen hectoliter, of een consumptie van 70 liter per persoon. AB InBev begroot de totale Australische biermarkt op een omzet van 15 miljard dollar.

Met de overname door het Japanse Asahi wordt Australië vooral een Japans onderonsje. De tweede grootste brouwer van het land is Lion Nathan, met 36,4 procent. En dat is op zijn beurt een dochter van de Japanse brouwer Kirin.

AB InBev deed het de voorbije jaren goed in Australië. Dat kwam ook omdat het zijn eigen merken, die voordien werden verkocht door Lion Nathan, weer in eigen handen nam. Zo is het Mexicaanse merk Corona een van de meest verkochte biermerken in Australië. AB InBev heeft vier van de topvijfmerken in winkelomzet: Great Northern, Carlton, Corona en Victoria. In Australië en Nieuw-Zeeland heeft het bedrijf zes brouwerijen en een ciderfabriek, en 1438 werknemers.

Het akkoord met Asahi voorziet er ook in dat de Japanners voortaan de internationale merken van AB InBev (zoals Budweiser, Corona, Hoegaarden en Stella Artois) voort blijven verkopen in Australië. AB InBev zal met de opbrengst uit de verkoop vooral zijn financiële schulden afbetalen. Die bedroegen einde vorig boekjaar 102 miljard dollar. Voor veel beleggers is dat een kopzorg, waardoor het aandeel al geruime tijd onder druk staat. CEO Carlos Brito maakt zich minder zorgen om die schulden, liet hij half juli weten in een interview met Trends. "In verhouding tot de grootte van ons bedrijf is de schuld minder zwaar dan bij de overname van de Amerikaanse marktleider Anheuser-Busch in 2008."