AB InBev onderzoekt gelijkenissen tussen Jupiler en Aldi-bier

© iStock

Brouwerij AB Inbev gaat bekijken of het stappen zal ondernemen tegen het nieuwe Aldi-bier ‘Buval’. Dat vertoont opvallende gelijkenissen met het logo en de kleuren van Jupiler.

“Het is ons ook opgevallen dat het logo en de kleuren van het biermerk Buval gelijkenis vertonen met het logo en de kleuren van ons merk Jupiler”, laat AB Inbev weten aan VTM NIEUWS. “Wij bekijken dit verder.”

“Van geen kwaad bewust”

Supermarktketen Aldi is zich naar eigen zeggen van geen kwaad bewust. “Alle verpakkingen worden vooraf gecontroleerd door een gespecialiseerd bedrijf. Net om te vermijden dat er gelijkenissen met andere producten zouden zijn”, klinkt het bij Aldi.

Volgens merkenspecialisten heeft AB Inbev zeker reden tot klagen. “AB InBev kan het merkenrecht inroepen. Het bedrijf heeft ongetwijfeld merkbescherming”, verduidelijkt Marie-Christine Janssens, professor merkenrecht aan de KU Leuven. “De vraag is: voor welke segmenten van het merk hebben ze bescherming aangevraagd? Dat kan voor het kleur, het dier of de hele combinatie zijn. Als AB InBev bescherming voor al die merken afzonderlijk heeft aangevraagd, staat het bedrijf wel sterk.”

Volgens Janssens heeft Aldi zulke risico’s genomen om onder het prijsgamma te blijven. “Het is goedkoper om inspiratie op te doen, dan zelf te investeren in een nieuw logo”, aldus de professor. (NS)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content