AB InBev kan opnieuw cashen uit verkoop StarBev

© belga

De Belgische brouwer kan nog 800 miljoen dollar extra verdienen aan de verkoop van StarBev, de voormalige Midden-Europese dochter.

Half oktober 2009 verkocht AB InBev zijn Midden-Europese activiteiten aan het investeringfonds CVC Capital Partners. Die doopte de onderneming om in StarBev en verkocht ze vandaag, 3 april, aan het Noord-Amerikaanse MolsonCoors.

AB InBev verdiende al een aardige stuiver aan de verkoop. De meerwaarde in 2009 bedroeg 1,1 miljard dollar. Daar kwam vorig jaar nog eens 45 miljoen dollar bij. Want bij de verkoop had de brouwer de koper een lening toegestopt voor de overname. Het resterende bedrag van de lening (interesten inbegrepen) verkocht AB InBev vorig jaar aan een derde partij voor 454 miljoen dollar.

En daar blijft het nieet bij. AB InBev maakte bij de verkoop aanspraak op een bijkomende betaling van naar schatting 800 miljoen dollar, afhankelijk van het rendement van CVC Capital Partners op zijn investering.

MolsonCoors bleek de verrassende koper van StarBev. De onderneming is actief in Canada (het meest gedronken merk is Coors Light), en het Verenigde Koninkrijk, met de pils Carling. Die kocht MolsonCoors in 2001 van het toenmalige Interbrew.

MolsonCoors heeft ook een joint venture in de Verenigde Staten met SABMiller. De combinatie MillerCoors is het nummer twee met 29 procent, na marktleider AB InBev. Die samenwerking zou eventuele problemen kunnen creëren bij de huidige overname, want SABMiller is eveneens sterk actief in Midden-Europa.

Wolfgang Riepl

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content