Mediahuis wil de dalende rentabiliteit van de Belgische nieuwsactiviteiten opnieuw op peil brengen, klinkt het. Het bedrijf maakt daarbij gewag van een dalende advertentiemarkt, aanzienlijke stijging van de papierprijzen en personeelskosten op de cijfers wegen. Anderzijds is de stijgende digitale krantenverkoop ontoereikend om de daling van de printmarkt op te vangen.

Daarom wil Mediabedrijf een versnelde evolutie naar een 'digital first, klantgedreven en efficiëntere organisatie' doorvoeren. Het mediabedrijf wil dus versneld transformeren en digitaliseren. De besparingen en maatregelen kunnen leiden tot het schrappen van 82 voltijdse banen.

'Deze zouden zich voornamelijk binnen het domein van de administratieve, commerciële en ondersteunende diensten situeren. Het is hierbij de intentie om het aantal gedwongen ontslagen zoveel mogelijk te beperken', klinkt het in het persbericht.

Eind 2020 zal de redactie van De Standaard verhuizen van Groot-Bijgaarden naar het centrum van Brussel, vlak bij het Centraal Station. Alle andere activiteiten die nu nog in Groot-Bijgaarden zitten, verhuizen naar het hoofdkwartier in Antwerpen.

De maatregelen komen niet als een verrassing aan. Bij de voorstelling van de jaarcijfers klonk het reeds dat Mediahuis aan een plan werkt voor een betere efficiëntie van de Belgische printactiviteiten. Dat plan heeft drie peilers: een verbeterde digitale klantenbeleving, digital first gekoppeld aan een efficiëntere realisatie van de gedrukte krant en tot slot meer operationele efficiëntie.

Het personeel werd dinsdag op de hoogte gebracht, waarna het sociaal overleg opgestart werd met de vakbonden.