Kluwer polste bij 1.669 werknemers (geen arbeiders), 787 leidinggevenden en 1.348 HR- en opleidingsverantwoordelijken naar leren in bedrijven.

Uit de resultaten blijkt dat in de voorbije twaalf maanden 85 procent van de respondenten een opleiding volgde, wat een stijging van 9 procent is tegenover 2010.

Financieel zijn de respondenten persoonlijk bereid een inspanning te leveren, blijkt. Als het bedrijf niet voor een opleiding betaalt, is 72 procent van de respondenten namelijk bereid dat zelf te doen. 57 procent wil tot 250 euro investeren, 15 procent wil zelfs een groter bedrag uitgeven.

Volgens 42 procent van de respondenten is er in hun bedrijf echter geen sprake van een strategisch opleidingsbeleid dat afgestemd is op de bedrijfsstrategie. Dat is een stijging van 6 procent tegenover 2010. Ook de tevredenheid over het opleidingsaanbod blijkt matig.

Kluwer meldt nog dat de respondenten niet per se de opleidingen volgden die ze wilden. "Bij de opleidingen die ze zouden willen volgen, ligt de nadruk meer op generieke vaardigheden en minder op functietechnische kennis zoals IT, juridische, technische of financiële opleidingen", meldt Kluwer.

"Bovendien blijken werknemers functietechnische kennis vaak op een andere manier te verwerven: niet alleen raadplegen ze het vaakst collega's om kennis te vergaren, ze leren ook het meest van hun collega's," luidt het. (belga/BO)

Kluwer polste bij 1.669 werknemers (geen arbeiders), 787 leidinggevenden en 1.348 HR- en opleidingsverantwoordelijken naar leren in bedrijven. Uit de resultaten blijkt dat in de voorbije twaalf maanden 85 procent van de respondenten een opleiding volgde, wat een stijging van 9 procent is tegenover 2010. Financieel zijn de respondenten persoonlijk bereid een inspanning te leveren, blijkt. Als het bedrijf niet voor een opleiding betaalt, is 72 procent van de respondenten namelijk bereid dat zelf te doen. 57 procent wil tot 250 euro investeren, 15 procent wil zelfs een groter bedrag uitgeven. Volgens 42 procent van de respondenten is er in hun bedrijf echter geen sprake van een strategisch opleidingsbeleid dat afgestemd is op de bedrijfsstrategie. Dat is een stijging van 6 procent tegenover 2010. Ook de tevredenheid over het opleidingsaanbod blijkt matig. Kluwer meldt nog dat de respondenten niet per se de opleidingen volgden die ze wilden. "Bij de opleidingen die ze zouden willen volgen, ligt de nadruk meer op generieke vaardigheden en minder op functietechnische kennis zoals IT, juridische, technische of financiële opleidingen", meldt Kluwer. "Bovendien blijken werknemers functietechnische kennis vaak op een andere manier te verwerven: niet alleen raadplegen ze het vaakst collega's om kennis te vergaren, ze leren ook het meest van hun collega's," luidt het. (belga/BO)